اهم اخبار

مرکز آموزشی علمی-کاربردی گروه کشاورزی تولیدی سحرخیز افتتاح شد+ تصاویر

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مرکز آموزشی علمی-کاربردی گروه کشاورزی تولیدی سحرخیز با حضور جمعی از مدیران کشوری و استانی و نمایندگان مجلس و مدیران مطرح بخش خصوصی و اساتید دانشگاه افتتاح  شد.

 

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)؛ در مراسم افتتاحیه مرکز علمی – کاربردی، فرهاد سحرخیز عضو هیئت رئیسه خانه صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه امروز نام سحرخیز محدود به یک برند و نام نیست، اظهار کرد: این مجموعه بیش از ۹۰ سال است که فعالیت خود را در این سرزمین آغاز کرده است، بسیار خوشحالیم که در این زمینه توانستیم تاثیر گذار باشیم.

وی با طرح این پرسش که چرا با تولید ۹۰ درصد زعفران دنیا اما سهم اندکی از بازار جهان را داریم، تصریح کرد: رشد زعفران ایران به همکاری و همدلی سه بخش قانون گذاری، دولتی وخصوصی بستگی دارد که این بخش ها در قالب سند های توسعه ای و استراتژیکی می توانند با یکدیگر اهداف اقتصادی را پیش ببرند.

عضو هیئت رئیسه گروه شرکت های زعفران سحرخیز خاطرنشان کرد: دغدغه مهم دیگر مجموعه سحرخیز ماندگار نبودن برندهای ۱۰۰ ساله در کشور بوده که در واقع هویت تجاری و صنعت کشور ما را تشکیل می دادند ، این موضوع که چرا دیگر نام برندهایی چون ارج و آزمایش از حافظه مصرف کنندگان حذف شده و دیگر فعالیت گسترده گذشته را ندارد، نیاز به بررسی و تحقیق جدی دارد.

وی با بیان اینکه جوان امروز بسیار به هویت گذشته خود فکر می کند و مطالبه آگاهی یابی از این موضوع را دارد، تاکید کرد:  در همین راستا باید به تضمین ها و سیاست هایی که به ماندگاری برندهای ۱۰۰ ساله ختم می شود، بپردازیم تا بتوانیم از طریق آموزش و انتقال تجارب گذشتگان به نسل جوان در دانشگاه علمی و کاربردی سحرخیز اقدامات موثری در این زمینه انجام دهیم.

فرهاد سحرخیز با اشاره به فعالیت گسترده استارت آپ ها و سازکارهای جدید اقتصادی در دنیا ابراز کرد: حضور این بخش ها اقتصاد جهان را متحول کرده است؛ امیدواریم با راه اندازی این دانشگاه تلاقی صنعت و دانشگاه رخ بدهد تا شاید بتوانیم ترس و نگرانی مهاجرت از روستا به شهر یا نخبگانی که به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند را از بین ببریم.

وی با تاکید بر بسترسازی جهت افزایش دانش و آگاهی عنوان کرد: متاسفانه اختلاف هایی که در داخل وجود دارد به رقبای خارجی ما این فرصت را می دهد تا بازار را از دست ما خارج کنند.

اقدامی شایسته تقدیر

ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه این برنامه با اشاره به اهمیت تاسیس دانشگاه سحرخیز گفت: سیاست و هدف اساسی ما در مجلس شورای اسلامی توسعه و کمک به فعالیت کشاورزی در کشور است و امیدواریم تاسیس دانشگاه سحرخیز بتواند در زمینه فعالیت های مرتبط به زعفران و پیوند علم و عمل در عرصه کشاورزی گام های بزرگی بردارد.

احمد علی کیخا با بیان اینکه خوشبختانه امروز شاهد آغاز فعالیت بخش خصوصی در بحث آموزش عالی هستیم و خلا این موضوع تا کنون احساس می شده است، ادامه داد: پرداختن به این موضوع که سهم زعفران ایران در بازار جهانی اندک است یا اینکه کشورهای همسایه در غفلت ما توسعه پیدا کردند، نباید به عنوان یک انتظار از مجلس مطالبه شود همانطور که نباید از مجلس درخواست فعال شدن رایزن های اقتصادی ما در سفارت خانه ها را داشت زیرا این نگاه از اساس اشتباه است.

وی با اشاره به نقش کلیدی اتاق های بازرگانی در ایجاد بازارهای اقتصادی در کشورهای دیگر ادامه داد:  یکی از ماموریت های اتاق بازرگانی در هر استان پیدا کردن همین بازارهای هدف  و تشویق تولیدکنندگان برای فعالیت در این بازارها می باشد.

کیخا تصریح کرد: ما نمی توانیم مانع توسعه بازارهای دیگر کشورها باشیم، زیرا آنها با تلاش و پشتکار خود توانستند این موفقیت را کسب کنند، چرا تولیدکنندگان ما به طور مثال در زعفران سهم تولیدی خود را از چهار کیلو به ۳۵ کیلو نمی رسانند تا سهم بیشتری در بازار داشته باشند.

وی با انتقاد از این جمله که مشهد باید مرکز ثقل زعفران باشد، تاکید کرد: تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در این محصول باید با تکیه بر تلاش خود گوی سبقت را از رقبای خود بگیرند.

ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همانطور که نسل جوان ما توانستند در حوزه غنی سازی اورانیوم بدرخشند، می توانند در سایر حوزه ها و رشته های تجاری نیز موفق باشند و بخش خصوصی می تواند با ورود به آموزش عالی گام بزرگی برای افزایش تولید و سهم صادرات کشور بردارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  مجلس حامی تمامی ایده های بزرگ بخش خصوصی در زمینه توسعه تجارت است، ادامه داد: امروز که مجموعه سحرخیز در عرصه آموزش عالی قدم گذاشته است، باید با دیدگاهی کارشناسانه عمل کند و به گونه ای با سایر بخش های درگیر در بخش زعفران ارتباط بگیرد که تمامی آنها از منافع این اقدام بهره مند شوند.

اهمیت آموزش نیروی انسانی ماهر

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در مراسم  افتتاحیه مرکز آموزشی علمی-کاربردی گروه کشاورزی تولیدی سحرخیز با بیان اینکه امروز افتتاح این مرکز آموزشی اتفاق خجسته‌ای در خراسان و مشهد است اظهار داشت: مجموعه‌ای در بلندمدت، توسعه و گسترش می‌یابد که نیروی انسانی ماهر تربیت کند و اساس و شاخصه آن تربیت نیروی انسانی است.

محمد علی طهماسبی ادامه داد: مهمترین عامل پیشبرد یک مجموعه تربیت و آموزش نیروی انسانی ماهر است، در واقع هزینه‌ای که صرف این آموزش می‌شود، هزینه‌های جاری نیست و سرمایه‌گذاری دراز مدت است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: قطعا تفاوت یک کشور پیشرفته و در حال پیشرفت تربیت نیروی انسانی است و توسعه یک کشور وابسته به منابع انسانی آن است لذا توجه به مهارت‌آموزی حائز اهمیت است.

طهماسبی با اظهار امیدواری از تشکیل زنجیره زعفران ابراز کرد: ایجاد این زنجیره به تولیدکنندگان کمک می‌کند که سهم واقعی از تولید داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اگر صادرات زعفران لغو شود زمینه قاچاق آن فراهم می‌شود، خاطرنشان کرد: قاچاق زعفران به منافع ملی آسیب می‌زند امروز فقط از زعفران و پیاز آن در کسب و کار استفاده می‌شود در صورتی که فعالیت‌های وابسته به زعفران باید تعریف شود و از تمام اجزا این گیاه باید درآمدزایی صورت گیرد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تشکیل بورس زعفران سبب شفافیت قیمت در این حوزه شده است زیرا کشاورزی که امروز زعفران تولید می‌کند می‌تواند از طریق اطلاعات الکترونیکی قیمت محصول را پیدا کند.

 

خراسان رضوی سکاندار حراست از زعفران

مدیرکل دفتر گیاهان دارویی و زعفران وزارت جهاد کشاورزی در مورد سهم ایران از سبد گردش مالی سالانه زعفران در دنیا توضیحاتی داد و گفت: سالانه صادرات زعفران از ایران ۳۵۰ میلیون دلار معادل ۴ هزار میلیارد تومان است اما گردش مالی زعفران در دنیا ۸ میلیارد دلار است که از این آمار سهم ایران، ۵ درصد است.

حسین زینلی  در ادامه مراسم افتتاحیه مرکز آموزشی علمی-کاربردی گروه کشاورزی تولیدی سحرخیز با بیان این مطلب افزود:خراسانی‌ها میعادگاه این طلای سرخ را متعلق به خود می‌دانند و حفظ و حراست از این محصول بسیار حائز اهمیت است و خرسندیم که استان خراسان رضوی سکان‌دار این حوزه باشد.

مدیرکل دفتر گیاهان دارویی و زعفران وزارت جهاد کشاورزی ضمن اظهار امیدواری از فعالیت های  بخش خصوصی در استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای تولید زعفران ابراز کرد: بخش خصوصی باید تجربه خود را در اختیار دانشجویان قرار دهد و دفتر گیاهان دارویی در وزارت جهاد کشاورزی حامی بخش خصوصی در این زمینه است.

وی  ادامه داد: در ۳۲ استان کشور ۳۲ گیاه توسط این دفتر تعریف شده که ارزش آن کمتر از زعفران نیست اما متاسفانه توجهی به آن نشده است.

زینلی وی با بیان اینکه برای نخستین بار در سال گذشته جی آی زعفران در خراسان اجرا شد و امیدواریم این طرح در کل کشور اجرا شود ابراز کرد: زعفران به عنوان یک گیاه لوکس شناخته شده لذا باید از این گیاه بهره اقتصادی کلانی ببریم.

مدیرکل دفتر گیاهان دارویی و زعفران وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: این وزارت خانه از فعالیت‌هایی که برای ارتقاء سطح کیفی و کمی محصول زعفران برداشته شود آمادگی پشتیبانی دارد.

زینلی با اشاره به اینکه از بالاترین تکنولوژِی برای تولید زعفران باید استفاده شود، گفت: ایجاد یک شرکت هلدینگ و قیمت گذاری از طریق آن با همت بخش خصوصی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی در این حوزه که بخش خصوصی باید به آن توجه کند تولید متنوع محصولات از گیاه زعفران است تا مصرف سرانه زعفران در دنیا افزایش یابد.

ارتباط حوزه دانشگاه با صنعت و کشاورزی

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی خراسان رضوی گفت: نرخ اشتغال موثر در رشته‌های فنی بیش از ۸۰ درصد است که امیدواریم با ورود مجموعه سحرخیز به آموزش عالی، شاهد اتفاقات و رویدادهای بزرگی در حوزه صنعت کشاورزی به ویژه زعفران باشیم.

مرتضی تشکری امروز در ادامه این مراسم اظهار کرد: تاکنون در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه اتفاقات بسیار مهمی رخ داده است که شاید مهمترین آن مربوط به شکل‌گیری نظام جدید آموزشی عالی با نام دانشگاه‌های علمی کاربردی باشد که بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفت.

وی افزود: در گذشته آموزش‌های عالی و دانشگاهی با سرمایه‌گذاری دولت صورت می‌گرفت تا اینکه بخش خصوصی با تاسیس دانشگاه‌های علمی و کاربردی پای به عرصه مهارت‌آموزی جامعه گذاشت. دانشگاه علمی و کاربردی در واقع نقش تسهیل‌گرانه‌ای بین بنگاه‌های اقتصادی و نظام آموزش عالی کشور دارد که بر این اساس تمامی رشته‌های آموزشی در این دانشگاه‌ها براساس نیازهای هر بخش صنعت شکل گرفته است.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی خراسان رضوی عنوان کرد: زعفران حوزه بزرگی از بخش تولید و کشاورزی را شامل می‌شود که با فعال شدن این دانشگاه، کسب و کارهای فراوانی از مشاغل مختلف آموزش داده می‌شوند چراکه مراکز علمی کاربردی این توانمندی را دارند که براساس هر تجارت، آموزش‌های لازم را برای دانشجویان علاقه‌مند ارائه کنند.

 

ضرورت هم افزایی بخش خصوصی و دولتی جهت توسعه صادرات محصولات کشاورزی

علی غفوری مقدم، معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این مراسم از تهیه و تدوین بسته جهشی صادرات زعفران خبر داد و گفت: در جلسه ای که با کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی داشتیم مقرر شد تا یک بسته برای توسعه صنعت زعفران تهیه و تنظیم کنیم که بحش های مختلف در آن دیده شود.

وی با بیان اینکه تاسیس دانشگاه سحر خیز گام بزرگی برای علمی شدن بیش از پیش تولید و تجارت زعفران می شود، ادامه داد:در بخش صنعت، معدن و تجارت چند بخش و حلقه با یکدیگر همکاری دارند که شامل بخش کشت و تولید، بسته بندی و بازاریابی و صادرات می شود.  تاسیس و راه اندازی این مرکز آموزش عالی که در جهت انتقال تجارت گذشتگان به نسل جوان رخ داده است، بسیار اقدام مهم و تاثیر گذاری است.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از تهیه بسته جهشی صادرات زعفران خبر داد و گفت: در جلسه ای که با کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی داشتیم مقرر شد تا یک بسته برای توسعه صنعت زعفران تهیه و تنظیم کنیم که بحش های مختلف در آن دیده شود.

غفوری مقدم عنوان کرد: باید با هم افزایی تشکل ها و نهادهایی که در تولید زعفران فعالیت دارند، سهم ارزش افزوده خود را از مجموع چیزی که در دنیا در حال رخ دادن است، افزایش بدهیم.

برند بین المللی سحرخیز

در ادامه این مراسم حمید گرمابی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه کشاورزی ما طی قرن های اخیر سال اخیر هیچ پیشرفت چشمگیری نکرده است، اظهار کرد: امکان دارد که ما مزارع نمونه ای در سطح کشور داشته باشیم اما به طور کلی تغییرات قابل توجهی در شیوه کشاورزی صورت نگرفته است.

وی برند سحرخیز را یک برند بین المللی دانست و افزود: امیدواریم این برند موفقیتی که در زمینه تجارت کسب کرده است را بتواند با تاسیس مرکز آموزش عالی علمی و کاربردی گروه کشاورزی سحرخیز تجارب و دانش نسل اول را به نسل جوان انتقال دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نسل سوم دانشگاه های جهان امروز به سمت کارآفرینی حرکت کردند، ابراز کرد: برای سنجش خروجی یک دانشگاه باید به سه عامل تاثیرگذار سیستم آموزشی، استاد و دانشجوی ورودی توجه کرد.

وی گفت: ما در بخش خصوصی نقاط قوتی دیده ایم که در بخش دولتی وجود ندارد، زیرا بخش خصوصی چابک تر است، بنابراین امیدواریم شاهد این تفاوت در دانشگاه بخش خصوصی نیز باشیم که بالاتر از دانشگاه های دولتی هستند.

در این مراسم همچنین محمدرضا اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، اظهار کرد: منافع امروز ما در جمع است و باید از منافع پایین، زودگذر و کوتاه مدت گذشت. کشاورزان و زعفران‌کاران را در سود خود شریک کنید. سود خود را در بازارهای جهانی دنبال کنید و از رقابت منفی با یکدیگر در داخل کشور و یا از سر سفره کشاورز برندارید.
وی با گرامیداشت تاسیس دانشگاه سحر خیز و امیدواری هایی که در این زمینه به وجود آمده است گفت: زعفران از جمله حوزه هایی است که در صورت برنامه ریزی و اجرای هوشمندانه می تواند رشد اقتصادی بسیار بالایی داشته باشد.

تاسیس مرکزعلمی-کاربردی سحرخیز پیوند دانشگاه و صنعت است

رئیس مرکز علمی-کاربردی کشاورزی تولیدی سحرخیز با بیان اینکه برای رسیدن آرزو های بزرگ از قدم های کوچک شروع کردیم، گفت: تاسیس مرکز آموزش جامع علمی-کاربردی گروه کشاورزی- تولیدی سحرخیز، قدم گذاردن در مسیری نو و هموار ساختن آن برای ساخت آینده ای بزرگ با اصالت گذشته است.
فرزاد سحرخیز اظهارکرد: با گسترش ارتباطات، میزان آگاهی، توسعه و صادرات محصولات در سرتاسر جهان،دیگر استفاده از یک محصول به جغرافیا محدود نیست و سبد غذایی هرفرد می تواند شامل انتخاب های متفاوت، از کالاهایی باشدکه شامل محصول و تولید کشوردیگری باشند.
عضو هیات مدیره گروه شرکت های زعفران سحرخیز با بیان اینکه به دلیل حق انتخاب زیاد و تنوع محصول، به نوعی اولویت انتخاب مصرف کننده، ارزش غذایی و خواص آن محصول است، ابراز کرد: امروزه در سرتاسر جهان عموم مردم به ارزش و خواص زعفران پی برده اند و به دلیل اهمیت این موضوع و دارا بودن سرمایه ارزشمند اولیه در تولید زعفران، سحرخیز عرضه ی این محصول ارزشمند را به بازار های بین المللی شروع کرده است تا این ادویه با برند ایرانی در سبد کالای جهانی قرار گیرد.
وی ادامه داد: هم اکنون با نزدیک به نود سال تجربه ی همراهی با کشاورزان، تولید، بسته بندی و توسعه داخلی و خارجی زعفران به این نتیجه رسیده ایم که تنها درصورتی می توانیم زعفران مطلوب تولید کنیم و به عرضه بین المللی برسانیم که تمامی فرآیند کاشت، داشت و برداشت با اصول علمی انجام پذیرد.
فرزاد سحر خیز تصریح کرد: ما متوجه این فرصت طلایی در آینده کشاورزی و صنایع تبدیلی آن شده ایم و با اشراف کامل به چرخه تولید زعفران، به تاسیس دانشگاهی با رشته های مرتبط اندیشیدیم زیرا اعتقاد راسخ داریم که جوانان تحصیلکرده با دانش کشاورزی به همراه تجارت سنتی تمام نقاظ ضعف را در این روند شناسایی و برطرف خواهند ساخت.
رئیس مرکز علمی-کاربردی کشاورزی تولیدی سحرخیز با اشاره به اینکه سحرخیز در فکر مسائلی ورای تجارت زعفران است که منافع و توسعه حلقه بزرگتری را در برخواهد گرفت، خاطرنشان کرد: منافع سحرخیز از تاسیس این مرکز آموزشی شکوفایی استعداد و توان جوانان بومی در همین آب و خاک برای کشت زعفران و در مرحله دوم توسعه دانش کشاورزی و صنایع مرتبط با آن است.
فرزاد سحرخیز با بیان اینکه ما به احیای زنجیره ارزش های سحرخیز و ادامه ی آن ها در جامعه محلی خود متعهد هستیم و باور داریم، ابراز کرد: مرکز آموزش جامع علمی-کاربردی گروه کشاورزی تولیدی سحرخیز یکی از مهمترین مسئولیت های اجتماعی مجموعه ما و سایر مسئولین برای توسعه و بهبود تولید زعفران و پیوند دانشگاه و صنعت است.
به دانش فزای و به یزدان گرای / که او باد جان تو را رهنمای

لازم به ذکر است که این مرکز در حوزه تخصصی خود، یعنی گیاهان دارویی و زعفران نخستین مرکز بوده و توسط گروه تولیدی و کشاورزی سحرخیز تأسیس شده تا به اهداف تحقیقاتی و آموزشی این گروه کمک‌دهنده باشد.
۴ رشته کاردانی حرفه‌ای بازاریابی، کاردانی فنی باغبانی تولید و فرآوری زعفران، کاردانی فنی باغبانی تولید و فرآوری چای و کاردانی فنی باغبانی گیاهان دارویی معطر در ترم مهرماه این دانشگاه تدریس شده و تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر متقاضی برای تحصیل در آن ثبت‌نام کرده و منتظر اعلام نتایج سازمان سنجش هستند.

 

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *