اهم اخبار

مصرف چای در فصل زمستان رونق می گیرد؛ قیمت وابسته به عرضه و تقاضا

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان چای گفت: با ازدیاد تقاضا برای خرید در فصل سرما نمی توان پیش بینی راجع به بازار چای داشت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه خرید برگ سبز چای تا پایان مهر ادامه دارد، اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۶۹۶ میلیارد تومان از چایکاران استان های مازندران و گیلان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته است.

او از پرداخت ۱۰۰ درصد سهم دولت و ۸۵ درصد سهم کارخانه ها خبر داد و گفت: تاکنون ۵۸۷.۵ میلیارد تومان از مطالبات پرداخت و مابقی به مرور به حساب چایکاران واریز خواهد شد.

جهان ساز با اشاره به اینکه تولید چای از نظر کمی و کیفی نسبت به سال گذشته بهتر بوده است، بیان کرد: بنابر آمار ۴۶ درصد برگ سبز چای تولیدی درجه یک و ۵۴ درصد درجه ۲ است، البته میزان درصد چای درجه ۲ بدان معنا نیست که چای خشک تولیدی هم درجه ۲ خواهد بود.

رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه کارخانه های چای مشکلی در فروش چای تولیدی ندارند، گفت: هر چند خرده فروشی ها همانند دیگر مشاغل از کرونا آسیب دیدند، اما به دلیل مصرف بالای چای بسیاری از تولیدکنندگان به صورت اینترنتی و استارت آپ ها در زمینه فروش فعال شدند که امیدواریم مشکل خاصی برای چایکاران ایجاد نشود.

او با بیان اینکه سالیانه کمتر از ۱۰۰ هزار تن چای در کشور مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: بنابر آمار ۳۰ هزار تن چای مصرفی در داخل تولید و مابقی از طریق واردات تامین می شود که امسال برآورد می شود، میزان تولید چای خشک به ۳۲ تا ۳۳ هزار تن برسد.

رئیس سازمان چای ادامه داد: سال گذشته حدود ۶۲ هزار تن چای وارد شد که امسال هم معادل ۴ ماهه سال گذشته چای وارد شده و مشکل خاصی نداریم، چرا که حداکثر نیاز واردات ۶۰ تا ۶۵ هزار تن است.

به گفته او، بنابر آمار از ابتدای سال ۶ هزار تن چای به بازارهای هدف صادر شد و میزان چای صادراتی با احتساب صادرات مجدد ۶ تا ۷ هزار تن خواهد بود.

جهان ساز درباره اینکه چای صادراتی به بازارهای هدف چای سفید است، گفت: در کشور تولید چای سفید نداریم و چای صادراتی چای سیاه است و عمده صادرات به کشورهای روسیه، عراق، هند و سریلانکا و مقدار محدودی به کشورهای اروپایی صادر می شود.

رئیس سازمان چای در پایان با اشاره به اینکه قیمت چای در عمده فروشی ها بسته به رقم ممتاز و شکسته و … متفاوت است، تصریح کرد: با ازدیاد تقاضا برای خرید در فصل سرما نمی توان پیش بینی راجع به بازار چای داشت چرا که قیمت ها بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضاست.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *