اهم اخبار

میزان ایجاد اشتغال در صنایع تبدیلی قم بسیار بالا است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: میزان اشتغالی که در این حوزه ایجاد می‌شود چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم بسیار بالا است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ حسین طاهری فرد بیان کرد: عمده مسائلی که در صنایع تبدیلی به عنوان هدف قرار گرفته‌اند مسائلی همچون کاهش حداکثری ضایعات، ایجاد اشتغال پایدار، جذب مواد خام در محصولات کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده محصولات است.

وی افزود: صنایع تبدیلی استان قم از بدو شروع فعالیت خود نزدیک به ۲۵۰ جواز تأسیس و پروانه صادر کرده است. امسال علی‌رغم شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا و وضعیت اقتصادی تا شش ماهه اول سال پنج مورد پروانه بهره‌برداری کارخانه و پنج مورد هم مجوز توسعه داشتیم که منجر به تولید شده است.

طاهری فرد ادامه داد: استان قم طی سه سال گذشته علی‌رغم شرایطی که گفته شد موفق به صدور ۱۱۰ جواز تأسیس و ۴۰ مورد پروانه بهره‌برداری شده است که بالاترین میزان صدور مجوز در ۴۰ سال گذشته بوده و بی‌نظیر است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در خصوص محورهای فعالیت صنایع تبدیلی اظهار کرد: صنایع تبدیلی در حوزه‌ محصولات باغی، زراعی، شیلات، خوراک دام و طیور، کود، سردخانه‌ها و انبارهای ذخیره مشغول به فعالیت است.

وی با تأکید بر اینکه استان قم مکان مناسبی در روابط کشوری محسوب می‌شود گفت: از نظر زنجیره تولید ما در بحث خوراک دام و محصولات باغی و فرآوری میوه در زنجیره تولید مشغول هستیم؛ در خصوص پسته نیز به خاطر وجود مناطق دشتی پسته‌کاری زیادی داریم که جزء زنجیره تولید هستند و بعضی حتی بسته‌بندی پسته را نیز در کنار مناطقشان انجام می‌دهند.

طاهری فرد خاطرنشان کرد: هر سال یک سری کارخانه‌ها به عنوان نمونه‌های استانی و کشوری بر اساس ضوابط و شاخصه‌ها در این حوزه انتخاب می‌شوند که امسال یکی از کارخانه‌های فراورده‌های گوشتی استان قم در کنار برندهای مطرح کشوری به عنوان نمونه ملی انتخاب شد.

وی در رابطه با دیگر حوزه‌های فعالیت صنایع تبدیلی ابراز کرد: در بحث لبنیات نیز فعالیت‌های خوبی در حال انجام است و کارخانه‌های موفقی در قم فعالیت می‌کنند. در بخش خوراک دام نیز ۱۸ مورد پروانه صادر کردیم و مشغول به فعالیت هستند؛ همچنین در بخش صنایع تبدیلی ۴۶ واحد، فراورده‌های زراعی ۲۵ مورد و فرآورده‌های دامی هم ۳۰ مورد مشغول به فعالیت هستند.

طاهری فرد به فعالیت سردخانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در خصوص سردخانه‌ها نیز مواردی مشغول به فعالیت با دمای زیر صفر و بالاتر داریم که برای نگه‌داری میوه، سبزیجات ( در دمای بالای صفر) و محصولات گوشتی ( در دمای زیر صفر) استفاده می‌شوند.

وی در رابطه با مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستند توضیح داد: نزدیک به یک سال است در معرفی متقاضیان به شرکت شهرک‌های صنعتی با مشکل روبه‌رو شدیم زیرا این شرکت اظهار می‌کند در نواحی صنعتی و شهرک شکوهیه زمین برای واگذاری ندارد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: البته دو ماهی است که منتظریم سلفچگان این کار را انجام دهد اما اگر این مانع از جلوی راه تولیدکنندگان برداشته شود قطعاً اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

طاهری فرد تصریح کرد: میزان اشتغالی که در این حوزه ایجاد می‌شود چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم بسیار بالا است؛ به عنوان مثال می‌توان به بحث ایجاد مشاغل خانگی در این حوزه به کمک اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، سازمان غذا و دارو و تأمین اجتماعی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: آماده‌سازی و بسته‌بندی موادی همچون ترخینه، ادویه ساییده شده، نمک طعام، قند و شکر، حبوبات، توت، انجیر و مغز خشک، شیرینی خشک و خانگی، نان سنتی، سبزیجات و میوه خشک، سمنو، پرک، بلغور و شور و ترشیجات از جمله فعالیت‌های مشاغل خانگی در این حوزه است.

وی در خصوص روند فعالیت در مشاغل خانگی این حوزه تشریح کرد: متقاضیان فعالیت در این مشاغل باید ابتدا وارد سامانه مشاغل خانگی شده و پس از ثبت‌نام و دریافت کد رهگیری، به بخش صنایع تبدیلی در سازمان جهاد کشاورزی مراجعه می‌کنند.

طاهری فرد ادامه داد: این افراد سپس به معاونت غذا و دارو جهت بازدید از محل و بررسی نکات بهداشتی معرفی شده که پس از تأیید آن‌ها و تکمیل مدارک می‌توانند مشغول به فعالیت شوند؛ همچنین در این زمینه تسهیلات بانکی تا مبلغ ۲۰ میلیون تومان جهت خرید وسایل و مواد اولیه به این افراد پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به نوع دیگری از اشتغال در این حوزه گفت: افراد روستایی، کشاورزان و تولیدکنندگان می‌توانند با دریافت کدهای رهگیری در این زمینه و تغییر کاربری در کنار کار کشاورزی اقدام به فرآوری محصولات کشاورزی کرده و برای عده دیگری نیز اشتغال ایجاد کنند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان قم اضافه کرد: به کارگاه‌های تولیدی در روستاها نیز با همکاری شهرداری و بنیاد مسکن بسیار اهمیت داده می‌شود. در حال حاضر در این حوزه متقاضی ایجاد مشاغلی همچون بسته‌بندی خرما یا فرآوری پوست میگو وجود دارد.

وی همچنین به سامانه الکترونیکی سماک –سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی- اشاره کرد و توضیح داد: خوشبختانه با ساخت و معرفی سامانه سماک از سوی وزارت جهاد کشاورزی چند سالی است که متقاضیان دریافت مجوزهای جهاد کشاورزی نیاز به حضور در این سازمان ندارند و می‌توانند تمامی مراحل را تا پایان اخذ مجوز به صورت غیرحضوری طی کنند.

طاهری فرد افزود: تنها متقاضیانی به صورت حضوری برای دریافت مجوز به ما مراجعه می‌کنند که نیاز به مشاوره در این زمینه داشته باشند؛ کارشناسان ما در این خصوص با راهنمایی کامل و معرفی تسهیلات موجود در این زمینه به این افراد کمک می‌کنند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان قم تأکید کرد: در بخش سرمایه در گردش که به ساخت‌وساز ساختمان مورد نیاز، خرید دستگاه و ماشین‌آلات، خرید مواد اولیه و دستمزد برمی‌گردد تسهیلات بسیار خوبی به متقاضیان ارائه می‌شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *