اهم اخبار

واردات سویای چین از آمریکا رکورد زد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

خرید سویای چین از آمریکا با ترخیص محموله‌های آمریکایی بیش‌تر از گمرک در آستانه امضای فاز اول توافق تجاری، در نوامبر به بالاترین حد در ۲۰ ماه اخیر رسید.

به گزارش ایسنا، آمار گمرکی نشان داد واردات سویای چین از آمریکا به ۲.۵۶ میلیون تن افزایش پیدا کرد که بالاترین میزان از مارس سال ۲۰۱۸ و بالاتر از حدود ۴۷۱.۱ میلیون تن در ماه اکتبر بود.

این افزایش واردات پس از صدور معافیت از تعرفه‌های سنگین برای واردات محموله‌های آمریکایی از سوی دولت چین، روی داد. چین در نوامبر سال میلادی گذشته پس از افزایش تعرفه واردات که باعث شد خریداران از واردات سویای آمریکا امتناع کنند، وارداتی از این کشور نداشت.

پکن پس از این‌که در دسامبر سال گذشته با واشنگتن برای آتش بس تجاری موقت توافق کرد، خرید محموله‌های آمریکایی را ازسرگرفته است. خریداران چینی در ماه‌های اخیر که پکن به نشانه حسن نیت، سهمیه‌های واردات معاف از تعرفه صادر کرد، خرید بیش‌تری از آمریکا انجام دادند. همچنین چین در نوامبر ۳.۸۶۰ میلیون تن سویا از برزیل خریداری کرد که ۲۴ درصد در مقایسه با ۵.۰۷ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

سویای آمریکایی در سه ماهه چهارم که فصل برداشت پاییزی آغاز می‌شود، بازار را در اختیار دارد. واردات سویای برزیلی نسبت به ۳.۷۹۳ میلیون تن در اکتبر اندکی رشد داشت زیرا خریداران در آستانه تعطیلات فستیوال بهاره چین اقدام به انبارسازی می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، سویای وارداتی برای تهیه روغن خوراکی و کنجاله برای تامین خوراک دام استفاده می‌شود. اما تقاضا برای سویا به دلیل شیوع گسترده تب خوکی آفریقایی که به تلف شدن گسترده خوک‌ها منجر شده، انجامیده است و تامین گوشت مورد نیاز بازار را با خلا بزرگی مواجه کرده است. با این‌همه دولت چین اعلام کرده که جمعیت خوک‌ها در ماه‌های اخیر با اقداماتی برای افزایش تولید، بهبود پیدا کرده است.

ارزش صادرات کشاورزی آمریکا به چین حدود ۲۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ بود و رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا اعلام کرده که پکن تحت فاز اول توافق تجاری، در دو سال آینده سالانه ۱۶ تا ۲۶ میلیارد دلار خرید کشاورزی خواهد داشت. تحت توافق تجاری مقدماتی که اوایل دسامبر اعلام شد، واشنگتن بعضی از تعرفه‌ها بر کالاهای چینی را در قبال خرید ۲۰۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی، تولیدی و انرژی آمریکایی توسط چین در دو سال آینده کاهش می‌دهد.

سرویس خبری: بین المللی

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *