اهم اخبار

وزیر کشاورزی روسیه : گوشت، روغن و غلات به ایران صادر می‌کنیم / روسیه برنده تجارت کشاورزی با ایران است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

وزیر کشاورزی روسیه از صادرات محصولاتی مانند گوشت، روغن، غلات و … به ایران خبر داد و گفت: گرچه به انواع محصولات کشاورزی ایرانی برای تامین نیازهای خود احتیاج داریم اما در تجارت کشاورزی با ایران کفه ترازو به نفع روسیه خواهد بود و برنده خواهیم شد.

به گزارش ایسنا، الکساندر تکاچی‌اف در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی ایران به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دو کشور در زمینه توسعه تجارت محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: گردش کالا در زمینه کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که باعث انتقال پول بین دو کشور و افزایش همکاری‌های اقتصادی مورد تاکید روسای جمهور ایران و روسیه می‌شود.

وی ضمن تبریک به مسئولان و مردم ایران در پی برداشته شدن تحریم‌های اخیر و اجرای توافقات ایران با کشورهای ۱+۵ افزود: روسیه همانند گذشته ایران در تحریم قرار دارد و کشورهای غربی،‌ آمریکا، کانادا، استرالیا و ترکیه را مورد تحریم قرار داده است و از این نظر علاقه‌مندی خود را برای تامین نیازهای موردنظرش در بخش کشاورزی و صنایع غذایی به کشورهایی مانند ایران نشان می‌دهد و با توجه به بررسی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایران در تولید انواع محصولات کشاورزی زمینه برای توسعه همکاری‌ها و تجارت دو کشور در این زمینه وجود دارد.

وزیر کشاورزی روسیه ادامه داد: صادرکنندگان روسی علاقه بسیاری برای صادرات گوشت قرمز، گوشت مرغ و دیگر محصولات کشاورزی به ایران دارند و روسیه آماده تامین نیاز ایران در این زمینه از طریق تولیدات با کیفیت خود است.

تکاچی‌اف با اشاره به تایید شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی ایران برای صادرات به روسیه گفت: انتظار داریم تا شرکت‌های تولیدکننده محصولات و فراورده‌های گوشتی روسیه نیز برای صادرات تولیدات‌شان به ایران مورد تایید مسئولان ایرانی قرار بگیرد که البته حجتی در ادامه اعلام موافقت ایران در این زمینه را به این مقام روسی اعلام کرد.

وی اضافه کرد: روسیه در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۰۰ میلیون تن انواع غلات را تولید کرده است و تولیدات خود در این زمینه را نسبت به سال گذشته میلادی ۳۰ درصد افزایش داده است و سالانه بالغ بر ۳۰ میلیون تن پتانسیل صادرات دارد. همچنین شکر سفید،‌ گرانول چغندر قند و روغن آفتابگردان را نیز می تواند به ایران صادر کند.

وزیر کشاورزی روسیه اعلام کرد با توجه به تایید بسیاری از شرکت‌های ایرانی تولیدکننده محصولات کشاورزی مختلف از جمله محصولات لبنی و با توجه به اینکه روسیه در روابط خود با ترکیه دچار مشکل شده است آمادگی داریم تا لیست محصولات کشاورزی و صنایع غذایی خود را متنوع‌تر و بیشتر کنیم و شرکت های ایرانی را برای صادرات این محصولات به روسیه مورد بررسی قرار دهیم.

تکاچی‌اف به امضای موافقت‌نامه شیلاتی بین کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و … اشاره کرد و گفت: این موافقت‌نامه که در سال ۲۰۱۴ به امضا رسید در راستای حفاظت و بهره‌برداری بهینه از ذخایر دریای خزر بود که متاسفانه هنوز از سوی ایران مورد تایید و تصویب قرار نگرفته است که در خواست می‌کنیم تا این اتفاق هرچه سریع‌تر از سوی ایران بیفتد و بتوانیم کمیسیون مشترک خود را در این زمینه در ۳ ماهه اول سال ۲۰۱۶ در مسکو با حضور مسئولان ایرانی تشکیل دهیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چه استراتژی برای تجارت کشاورزی خود با ایران دارید و به نظر شما کفه این تجارت به نفع ایران خواهد بود یا روسیه گفت: در مورد صادرات و واردات انواع محصولات کشاورزی بین ایران و روسیه آنچه از روسیه می‌تواند به ایران صادر شود گوشت، روغن نباتی، غلات و دیگر محصولات کشاورزی است و از سوی دیگر نیز به بسیاری از محصولات کشاورزی ایران برای تامین نیازمندی‌های خود احتیاج داریم.

وزیر کشاوذری روسیه

وزیر کشاورزی روسیه افزود: با توجه به اختلافاتی که با ترکیه پیدا کردیم و نیاز یک و نیم میلیون تنی به انواع سبزیجات که پیش از این طریق ترکیه تامین می‌شد ایران می تواند تولیدات خود در این زمینه را تا دو برابر افزایش داده و نیاز روسیه را در این زمینه تامین کند.

وی تصریح کرد: گرچه در تجارت و بازرگانی بین دو کشور باید به گونه‌ای استراتژی‌ها تعریف شود که منافع طرفین لحاظ شود اما در تلاشیم تا بتوانیم تجارت خوبی با ایران در این زمینه داشته باشیم و کفه این ترازو به نفع روسیه تمام شود.

تکاچی‌اف همچنین در خصوص وضعیت تعرفه‌های واردات محصولات کشاورزی به روسیه نیز اظهار کرد: در راستای کاهش عوارض و تعرفه‌های وارداتی بخش کشاورزی که درخواست و تقاضای مسئولان ایرانی هم هست پیشنهاد خود را به کمیسیون خاص خودش در روسیه داده‌ایم تا تعرفه‌های محصولات کشاورزی موردنیازمان را کاهش دهیم.

وزیر کشاورزی روسیه ادامه داد: برای مثال پیشنهاد کرده‌ایم که تعرفه واردات پسته و خرما به صفر درصد و تعرفه واردات انگور خشک و انواع کلم به ۵ درصد کاهش پیدا کند که این پیشنهاد را به کمیسیون مجمع اقتصادی کشورهای اوراسیا ارسال کرده‌ایم و امیدواریم به نتیجه مطلوبی برسد.

وی همچنین در خصوص روابط تجاری روسیه با ایران در زمینه محصولات کشاورزی و اینکه آیا در صورت حل شدن مشکلات این کشور با اتحادیه اروپا، آمریکا، ترکیه و … سیاست‌هایش را در خصوص تجارت کشاورزی با ایران تغییر خواهد داد یا خیر؟ گفت: با توجه به تاکیدات رییس جمهور روسیه و اینکه تاکنون به خوبی بازار ایران را نشناخته بودیم درصددیم تا با ایران روابط اقتصادی بلندمدتی داشته باشیم و مطمئن باشید روسیه هیچ گاه به کشور دوست خود مانند ایران خیانت نمی‌کند و در یک رابطه تجاری هر قدر استراتژی‌ها طولانی‌تر و مستحکم‌تر برنامه‌ریزی شود به نفع دو طرف آن رابطه است و مطمئنا روابط تجاری و اقتصادی روسیه و ایران برای ده‌ها سال آینده برنامه‌ریزی شده است و باقی خواهد ماند.

به گزارش ایسنا، در پایان این دیدار، وزیران کشاورزی دو کشور هدایایی به یکدیگر تقدیم کردند و وزیر کشاورزی روسیه در اقدامی جالب پس از تحویل‌گرفتن پسته ایرانی اعلام کرد که این اولین محموله صادراتی ایرانی به روسیه است که با خود می‌برم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *