اهم اخبار

رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران: کاهش ۶۰ درصدی توزیع کنجاله سویا در بازار/کاهش ۳۶ درصدی واردات دانه های روغنی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران گفت: میزان توزیع کنجاله سویا در بازار در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، ابوالحسن خلیلی رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران در گفتگو با برنامه «چالش» رادیو اقتصاد گفت: میزان توزیع کنجاله سویا در بازار در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته است.

خلیلی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد دانه های روغنی وارداتی برای تولید کنجاله مورد نیاز برای مصرف دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: در شش ماهه نخست امسال ۳۶ درصد واردات دانه‌های روغنی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با کاهش روبرو شده است.

وی با تاکید بر اینکه واردات کنجاله سویا نسبت به مشابه در سال گذشته ۵۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد، اظهارداشت: همین مسئله تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار را بر هم زده است.

رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران با تاکید بر اینکه واردات جو نیز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با ۲۵ درصد کاهش روبه رو بوده است، ادامه داد: واردات ذرت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش واردات ذرت بدون نظم بوده است، گفت: از اسفند ماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال ذرت برای عرضه در بازار وجود نداشته است.

خلیلی در ادامه افزود: در اردیبهشت ماه سال جاری بخشی از گره‌های ارزی و بانکی رفع و عرضه دوباره ذرت آغاز شد اما مجدد با افت روبرو و پس از مدتی دوباره عرضه آن افزایش یافت. این مهم نشان می‌دهد عرضه ذرت در بازار به صورت سینوسی بوده است. علاوه براین، بخشی از این ۲۳ درصد ذرت وارداتی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام ذخیره‌ شده و همه آن در بازار توزیع نشده است.

رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران با تاکید بر اینکه سامانه بازارگاه هم دارای مشکلاتی بوده است، ادامه داد: از بیست و پنجم اسفند ماه ۹۷ در حوزه کنجاله سویا فعالیت خود را آغاز و در حوزه ذرت نیز از نوزدهم خرداد ماه ۹۸ فعالیت خود را شروع کرد همچنین در طی این مدت وزارت جهاد کشاورزی با تغییرات مدیریتی رو‌به‌رو شده این موارد بر کمبود کالا در بازار دامن زده است.

وی با تاکید بر اینکه موارد مزبور سبب شده فاصله قیمتی میان نهاده هایی که از طریق سامانه بازارگاه تامین شده‌اند با بازار آزاد بسیار باشد، گفت: طبق مصوبات دولت در سال ۹۹ حدود ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی مجموع ارزی است که برای پنج کالای اساسی روغن خام، دانه روغنی، جو، کنجاله و ذرت در نظر گرفته شده است.

خلیلی ضمن اشاره به اینکه امسال در ثبت سفارش کالا تغییراتی صورت گرفته که در وزارت صنعت معدن و تجارت تحقق می یابد در حوزه تامین ارز نیز بانک مرکزی متولی است، افزود: در بخش واردات کالا سامانه بازارگاه مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه میزان واردات در سال گذشته قابل توجه بوده است، اظهارداشت: بانک مرکزی در بهمن ماه سال گذشته اعتبار مدنظر در سال ۹۸ را برای واردات نهاده ها تخصیص داده اما از بهمن ماه سال ۹۸ هیچ سهمیه ارزی برای واردات در نظر گرفته نشده است.

رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران ادامه داد: بخشی از واردات همواره باید به برای ذخیره‌سازی در نظر گرفته شود اگر ذخایر استراتژیک به مرور زمان کاهش یابد سبب خروج بازار از حالت تعادل می شود.

وی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا در جامعه از اسفند ماه سال گذشته نظام های داخلی در داخل کشور دستخوش تغییر قرار گرفته است، گفت: قیمت مرغ در شب عید کاهش یافت در عین حال واردات نیز به دلیل عدم تخصیص ارز با کاهش روبرو شد به طوری که شیوع ویروس کرونا و کاهش واردات، آرام آرام در ماههای بعد در بازار اثرگذاشته است.

خلیلی با اشاره به اینکه فعالیت سامانه بازارگاه هم به عنوان یک سامانه نظارتی به چالش‌های پیش رو اضافه شد، افزود: طبق آمارهای شش ماهه نخست امسال در تامین و تخصیص ارز و واردات کالا نسبت به مدت مشابه در سال گذشته اعداد بزرگی وجود دارد که بیانگر کمبود هستند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *