اهم اخبار

کرونا و بحران امنیت غذایی در جهان، قیمت ها سرسام آور بالا می رود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در حالی که ویروس کرونا بحران سلامت گسترده ای را در جهان به بار آورده است، این ویروس با شکستن زنجیره های تامین غذا با افزایش قیمت ها، بحران بی سابقه ای را در امنیت غذا ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) گزارش داده است بهای مواد غذایی در آخرین ماه سال میلادی ۲۰۲۰ (دسامبر) برای هفتمین ماه متوالی همچنان بالا بود و محصولات لبنی و روغن های نباتی بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

شاخص قیمت غذا در سازمان فائو در ماه دسامبر به طور متوسط ۱۰۷.۵ درصد بود که ۲.۲ درصد نسبت به ماه قبل از آن (نوامبر) افزایش نشان می داد.

در سراسر سال ۲۰۲۰ این شاخص که تغییرات ماهانه در بهای بین المللی مواد غذایی را نشان می دهد میانگین، ۹۷.۹ درصد بود که نسبت به سه سال گذشته افزایش نشان می داد و ۳.۱ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ بیشتر بود هر چند که هنوز بیش از ۲۵ درصد کمتر از اوج افزایش بهای غذا در سال ۲۰۱۱ بود.

قیمت صادراتی اقلامی همچون گندم، ذرت، سورگوم یا ذرت خوشه ای و برنج در ماه دسامبر افزایش داشت که بخشی از آن به دلیل نگرانی شرایط رشد این محصولات و چشم انداز تولید محصول در آمریکای جنوبی و شمالی و فدراسیون روسیه بود.

بر اساس مقیاس سالانه، قیمت صادرات برنج در سال ۲۰۲۰ به نسبت سال قبل ازآن ۸.۶ درصد افزایش یافته و در حالی که قیمت های صادراتی محصولاتی همچون ذرت و گندم نیز به ترتیب ۷.۶ و ۵.۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشت.

شاخص قیمت روغن نباتی فائو در دسامبر ۴.۷ درصد افزایش یافت تا به بالاترین سطح خود نسبت به  سپتامبر ۲۰۱۲ برسد. علاوه بر محدودیت های موجود در کشورهای بزرگ تولید کننده روغن نخل، تجارت بین المللی تحت تأثیر افزایش شدید مالیات صادرات در اندونزی قرار گرفت.

قیمت های بین المللی روغن سویا به دلیل اعتصاب های طولانی مدت در آرژانتین که بر فعالیت های بندری تاثیر گذاشت، تا حدی افزایش یافت. این شاخص  در سال ۲۰۲۰ به طور متوسط ​​۱۹.۱ درصد بیشتر از سال قبل بود.

شاخص قیمت لبنیات فائو در ماه دسامبر برای هفتمین ماه متوالی، افزایش ۳.۲ درصدی را داشت که نسبت به همه طبقه بندی های شاخص قیمتی این سازمان بیشتر بود که به دلیل افزایش تقاضای جهانی این محصولات و نیز تقاضای داخلی دراروپای غربی بوده است.

با این حال در سراسر سال ۲۰۲۰ شاخص بهای لبنیات به طور میانگین ۱.۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ بوده است. 

گزارش جدیدفائو نشان داد که بهای مواد غذایی در یک روند متوالی افزایش داشته اشت.

فائو در گزارش سپتامبر (شهریور) خود اعلام کرد که بهای قیمت غذا برای سه ماه متوالی در ماه آگوست (مرداد) افزایش یافته است و به بالاترین رقم نسبت به فوریه ۲۰۲۰ رسیده است.

این سازمان در این گزارش خود خاطرنشان کرد که افزایش بهای مواد غذایی به دلیل تقاضای بیشتر و ضعیف تر شدن ارزش دلار بوده است.

به گفته کارشناسان، هر چند فشاری در زمینه کمبود غذا وجود ندارد اما تاثیر همه گیری بر زنجیره تامین و محدود کردن ترددها باعث آسیب به مزارع شده است.

پیشتر بانک جهانی هشدار داده بود همزمان با بحران کرونا اختلال در زنجیره تامین مواد غذایی در کشورها و شوک های دیگری که بر تولید غذا تاثیر گذاشته اند، به همراه از دست دادن درامدها باعث تنش های شدید و بروز خطراتی برای امنیت غذایی در بسیاری از کشورها شده است.

بحران کرونا به همراه محدودیت هایی که از جمله در زمینه محدودیت تردد و فاصله اجتماعی ایجاد کرده نه تنها باعث افزایش قابل توجه بیکاری و از دست دادن چشمگیر درامد بسیاری از مردم شده  است، بلکه همچنین باعث تغییر الگوی هزینه های مصرف کنندگان و سطح تورم قیمتی شده است که به طور خاص بر عرضه و تقاضای محصولات و از جمله قیمت آنها تاثیر گذاشته است.

اختلال در زنجیره تولید به دلیل کووید-۱۹ در کنار تقاضای شدید از سوی مصرف کنندگان، قیمت غذا و کالاهای پزشکی را در کنار محصولات مراقبت فردی، شوینده ها ودستمال توالت افزایش داد اما سرعت افزایش قیمت مواد خوراکی بیشتر بوده است و در سطح جهان قیمت محصولات غذایی در ماه آگوست ۲۰۲۰ به طور متوسط ۵.۵ درصد بیشتر از آگوست ۲۰۱۹ بود.

افزایش بهای غذا عامل محرک ناآرامی اجتماعی

افزایش قیمت مواد غذایی می تواند تأثیر زیادی بر سطح زندگی خانوارهای کم درآمد داشته باشد که به طور کلی بیشتر درآمد خود را صرف خرید مواد غذایی می کنند.

حتی یک افزایش ناچیز نیز می تواند اعضای چنین خانوارهایی را با تصمیمات دشوار روبرو کند. افزایش قیمت مواد غذایی و از دست دادن شغل ناشی از بیماری همه گیر COVID-۱۹ می تواند پیشرفت در دستیابی به اهداف توسعه پایدار را تضعیف کند و حتی می تواند باعث ناآرامی های اجتماعی شود.

افزایش قیمت مواد غذایی با زمان شیوع کرونا درمناطق مختلف منطقه منطبق است.  با نگاهی به روند قیمت مواد غذایی در مناطق مختلف ، مشخص می شود که بهای مواد غذایی از ژانویه ۲۰۲۰ در آسیای مرکزی و جنوبی و آسیای شرقی و جنوب شرقی شروع به افزایش می کند. این فزایش قیمت مواد غذایی با فراگیر شدن شیوع بیماری به دیگر مناطق جهان رسیده است. به عبارتی بسیاری از کشورهای آسیایی زودتر از کشورهای اروپا و آمریکای شمالی و جاهای دیگر مورد حمله ناشی از بهای مواد غذایی قرار گرفتند.

ماندگاری افزایش بهای مواد غذایی 

پیش بینی ها نشان می دهد که افزایش بهای مواد غذایی ممکن است تا سال ۲۰۲۱ ادامه یابد. کارشناسان می گویند به دلایل مربوط به هزینه های مرتبط با این همه گیری، بهای مواد غذایی همچنان در این سال بالا خواهد بود.

در ماه های اولیه شیوع کرونا در آمریکا پیش بینی شد که افزایش قیمت بی سابقه مواد غذایی بلندمدت خواهد بود. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی میدانی از آمریکا نوشت: فروشندگان آمریکایی به تازگی شاهد افزایش قیمت گوشت، تخم مرغ و حتی سیب زمینی بوده اند زیرا کرونا در کارخانه های پردازش مواد غذایی و شبکه های توزیع اختلال ایجاد کرده است.

این گزارش افزود: به طور کلی قیمت مواد غذایی در آمریکا افزایش قابل توجهی داشته که در ۴۶ سال گذشته بی سابقه بوده و تحلیلگران هشدار می دهند که قیمت گوشت به ویژه همچنان بالا خواهد بود زیرا کشتارگاه ها تلاش می کنند سطح تولید را همزمان با تدابیری برای حفظ سلامت کارگران این بخش را حفظ کنند.

در نهایت تحلیلگران هشدار داده اند که نگرانی اصلی آنها، افزایش هزینه های قیمت غذا در بلند مدت است.

سرویس خبری: بین الملل

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *