اهم اخبار

گیاه کاملینا در یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان مرکزی کشت شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: دانه‌های روغنی کاملینا امسال در یک هزار و ۶۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان کشت شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ علیرضا کیشانی افزود: قرارداد کشت یک‌هزار و ۷۰۰ هکتار دانه‌های روغنی کاملینا در سال زراعی جاری در قالب طرح جهش تولید در دیم زارهای استان مرکزی با کشاورزان منعقد شد و یک هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت این گیاه اختصاص یافت.

وی ادامه داد: ۸۰۰ هکتار از مجموع اراضی اختصاص یافته به کشت دانه‌های روغنی کاملینا به دلیل خشک سالی و عدم بارش‌های مناسب در پاییز سال گذشته و بهار امسال از بین رفت و پیش‌بینی می‌شود، زمین‌های باقی مانده این گیاه در استان ۲۴۰ تن دانه روغنی برداشت شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به بازدهی مناسب دانه‌های روغنی کاملینا در اراضی کشاورزی استان، این گیاه به عنوان محصول جدید به این استان وارد و در زمین‌های کشاورزی کشت شده‌ است.

کیشانی اظهار کرد: توسعه کشت این گیاه در زمین‌های دیم استان مرکزی با همکاری کشاورزان در سال زراعی آینده در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به وابستگی گیاه کاملینا به بارش باران، امید است با افزایش بارندگی‌ها زمینه افزایش کشت و تولید دانه‌های روغنی کاملینا در سال زراعی آینده در این استان فراهم شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی میزان تولید دانه‌های روغنی کاملینا در دیمزارها را ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و گفت: با انجام آبیاری تکمیلی امکان افزایش تولید این محصول به یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار وجود دارد.

کیشانی افزود: میزان روغن دهی دانه‌های روغنی کاملینا، ۴۰ تا ۴۵ درصد متغیر است و توسعه کشت این گیاه در کشور و استان نقش مهمی در تامین روغن مورد نیاز کشور دارد.

استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *