اهم اخبار

آفت غیر مفید گندم به یک دهم درصد رسید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک مقام مسئول گفت: در سطح ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز گندم‌ها را داشتیم که براین اساس کل آفت غیر مفید به کمتر از یک دهم درصد رسید.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست خبری امروز در خصوص برگزاری مانور ملی مبارزه با آفت کش‌های تقلبی و غیرمجاز اظهار کرد: مانور سه روزه در ارتباط با برخورد سموم تقلبی و قاچاق است که امروز آخرین روز برگزاری این مانور است.

او بیان کرد: در این ۲ روز ۳۱۱ اکیپ، یک هزار و ۵۷۹ فروشگاه و مرکز توزیع بازدید داشتند که این امر به سلامت شبکه توزیع آفت کش کمک می‌کند تا آفت کش قاچاق شناسایی و توقیف شود، همچنین از احتکار سموم و توزیع سموم تقلبی جلوگیری شود که تا ظهر روز گذشته یکصد و ۲۴ پرونده تشکیل شد.

چنگلوایی با اشاره به اینکه میزان سم‌مصرفی به ازای تولید هر کیلو محصول در دنیا ۶۵ صدم گرم است، بیان کرد: در کشور ما ۳۵ صدم گرم است که این امر مدیریت مصرف سموم را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان حفظ نباتات مبارزه با آفت گندم را یکی از اقدامات مناسب در حوزه کنترل آفات برشمرد و گفت: سالانه آفت سن گندم خسارات زیادی وارد می‌کند که امسال به سبب شرایط خشکسالی پیش بینی می‌شد که حجم خسارت بیشتری داشته باشیم که خوشبختانه با برنامه ریزی مناسب نتایج خوبی گرفتیم.

او افزود: بنابر آمار در سال زراعی ۹۶_۹۵، ۲۱۷ هزار تن گندم بالای ۲ درصد سن زده بودند که در سال ۹۷_۹۶ به ۸۳ هزار تن، سال زراعی ۹۸_۹۷ به ۹۸ هزار تن و سال زراعی گذشته به ۳۷ هزار تن رسید.

این مقام مسئول با اشاره به مبارزه با علف‌های هرز گندم بیان کرد: در سطح ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مبارزه داشتیم که بر این اساس کل افت غیر مفید به کمتر از یک دهم درصد رسید.

به گفته او، از ابتدای سال تا کنون ۲ هزار و ۴۵۸ مورد از فروشگاه مجوز گرفتند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه علاوه بر تأمین آفت کش ها، نظارت بر کیفیت آن‌ها از اولویت‌های سازمان حفظ نباتات است، گفت: تمامی سموم وارداتی به کشور در هفت آزمایشگاه تخصصی مورد بررسی و نمونه برداری قرار می‌گیرند و همواره اکیپ‌های نظارتی در استان‌ها بر روند توزیع این سموم نظارت دارند.

به گفته او، در شش ماهه امسال ۴ هزار و ۴۴۳ مورد بازرسی از مراکز عرضه سموم انجام شده که در این طرح ۲۱ هزار و ۶۲۸ فروشگاه و مرکز عرضه مورد بازدید قرار گرفتند.

چنگلوایی ادامه داد: تعیین تکلیف فروشگاه‌های غیر مجاز عرضه کننده سموم در سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفته بود و تا پایان سال گذشته ۲ هزار و ۹۰۷ فروشگاه غیر مجاز سموم در کشور وجود داشت که خوشبختانه از ابتدای امسال با اقدامات صورت گرفته، دو هزار و ۴۵۸ فروشگاه مجوز گرفته و در حال فعالیت هستند.

کمبودی در تامین سم مبارزه با ملخ صحرایی نداریم

چنگلوایی درباره آخرین وضعیت هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور بیان کرد: ملخ صحرایی مخرب‌ترین آفت محصولات کشاورزی است که سابقه دیرینی در ایجاد خسارت برای بخش دارد.

او ادامه داد: در حالت طغیانی این ملخ به ۶۶ کشور دنیا حمله و ۱۰ درصد اراضی جهان را اشغال می‌کند که می‌تواند به ۲۰ درصد اقتصاد کشاورزی دنیا خسارت وارد کند.

چنگلوایی با بیان اینکه کشور ما از سال ۹۷ با هجوم ملخ صحرایی مواجه بود، گفت: ملخ صحرایی از هندوستان، پاکستان و شاخ آفریقا وارد ایران شدند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه در سال ۹۸، ۴۰۰ هزار هکتار مبارزه با آفت ملخ صحرایی در کشور انجام شد، گفت: بنابر تدابیر اندیشیده شده خسارتی به محصولات کشاورزی وارد نشود و اگر مبارزه با این آفت انجام نمی‌شد، فقط در محصولی مانند گندم روزانه ۱۱.۵ میلیارد تومان خسارت ایجاد می‌شد.

چنگلوایی ادامه داد: امسال با توجه به شرایط خشکسالی و هجوم این آفت در کشور‌های جهان پیش بینی می‌شد که با حمله گسترده‌ای مواجه باشیم که خوشبختانه با تمهیداتی که اندیشیده شد، سطح مبارزه در به ۱۹ هزار هکتار رسید.

او درباره اینکه پیش بینی می‌شود چه زمانی با هجوم مجدد این آفت به کشور مواجه باشیم، گفت: دو فاز پیش بینی شده و بر این اساس ممکن است در آذرماه یا حدود بهمن ماه شاهد هجوم این ملخ‌ها باشیم و شاید هم چنین اتفاقی رخ ندهد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه کمبودی در تامین سم و سم پاش نداریم، بیان کرد: برای مبارزه با این آفت ۸۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان آن را سازمان حفظ نباتات دریافت کرده است؛ بنابراین اگر هجومی اتفاق بیفتد، نگرانی نداریم.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سالانه به طور متوسط در دنیا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی دنیا بر اثر عوامل زیان رسان گیاهی از بین می‌روند، گفت: این رقم معادل ۵۲۵ میلیارد دلار است و در کشور ما در صورتی که مبارزه با این عوامل صورت نگیرد، ۳۵ درصد محصولات که معادل ۴۰ میلیون تن و ۹۶ هزار میلیارد تومان است، از بین خواهد رفت.

چنگلوایی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۱ میلیون هکتار سطح مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی و علف هرز انجام شده است، بیان کرد: برای این میزان مبارزه معادل ۳۵ هزار تن سم استفاده شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه در تأمین سموم مشکلی نداریم، گفت: تا پایان شهریور ۱۴۰۱ سموم مورد نیاز بخش کشاورزی تأمین شده است.

۱۰۰ قلم سموم پرخطر از سبد مصرفی حذف شد

رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به حذف ۱۰۰ قلم سم پرخطر از سبد مصرفی آفت کش‌ها بیان کرد: در سال ۷۵، ۲۹ درصد سموم موجود در سبد آفت کش‌های کشور پرخطر و ۲۱ درصد آن سموم کم خطر بودند که در سال ۹۲ میزان سموم پرخطر به ۹ درصد و سموم کم خطر به ۶۴ درصد رسید. همچنین میزان سموم پرخطر ۵ درصد و سموم کم خطر ۸۱ درصد و مابقی سموم متوسط خطر است.

چنگلوایی ادامه داد: برنامه ما این است که سموم پرخطر به طور کامل از سبد آفت کش‌های مصرفی کشاورزان حذف شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از حذف سموم پرخطر از سبد آفت کش‌ها گفت: تا زمان جایگزینی سموم پیش بینی می‌شود که حداکثر تا دو سال آینده سموم پرخطر حذف شود.

او افزود: حدود ۱۰۲ واحد تولید مواد بیولوژیک و غیرشیمیایی در کشور وجود دارد که ۱۰ مورد از این واحدها، دانش بنیان هستند. ضمن اینکه ۴۲ قلم آفت کش بیولوژیک در کشور معرفی شده و ۱۲ قلم به زودی معرفی می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره کلیپ پخش شده درخصوص واردات موز آلوده از سومالی گفت: این کلیپ فرانسوی بوده و متعلق به ایران نبوده است، ضمن اینکه سال های قبل شاهد پخش چنین کلیپ هایی بودیم که نمی دانیم به چه هدفی پخش می شوند.

چنگلوایی ادامه داد: در این کلیپ ادعا شده ۵۰۰ تن موز از سومالی وارد کشور شده در حالی که امسال حتی یک گرم موز وارد ایران نشده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات در پایان تصریح کرد: در کلیپ مذکور به هلیکوباکتر اشاره شده که این باکتری درون معده قرار دارد و طول آن سه هزارم میلی متر و قطرش یک هزارم میلی متر است. در حالی که با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست و در نتیجه این مسئله را کاملاً تکذیب می کنم.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *