اهم اخبار

احتمال انتقال یک نوع عفونت خاص با مصرف غذای دریایی خام

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد غذاهای دریایی خام می‌توانند منابع بالقوه عفونت توکسوپلاسما و انتقال دهنده این عفونت به انسانها باشند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا، آلودگی به توکسوپلاسما گوندیی از شایع‌ترین عفونت‌های انگلی انسان در جهان است.

اووسیست‌های (تخم) این انگل، که از گربه‌های آلوده دفع می شوند،خاک را آلوده می کنند. اووسیست‌های موجود در خاک با جریان سیلاب ناشی از بارش باران و کانال های زهکشی آب شیرین، به رودخانه‌ها و سپس به آب های ساحلی منتقل می شوند. به دلیل آلودگی آب های شیرین و آب دریا با انگل توکسوپلاسما، احتمال آلودگی صدف ها، پستانداران دریایی و حیوانات دریایی خونسرد وجود دارد.

بر اساس اعلام پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور، نتایج یک مرور نظام‌مند مطالعات اولیه صورت گرفته در نقاط مختلف جهان با موضوع « عفونت توکسوپلاسما در حیوانات خونسرد و نرم‌تنان» نشان داد که صدف ها و حیوانات خونسرد می توانند منابع بالقوه عفونت توکسوپلاسما و انتقال آن به انسانها یا سایر میزبان‌هایی که از آنها تغذیه می‌کنند باشند.

محققان این مطالعه اعلام کردند: آگاه کردن افراد جامعه نسبت به خطر خوردن غذاهای دریایی خام ضرورت دارد. همچنین اجرای مطالعات اولیه بیشتر برای برآورد دقیق شیوع عفونت توکسوپلاسما گوندیی در حیوانات خونسرد و نرم‌تنان پیشنهاد می شود.

این پژوهش توسط توران نیری، شهاب‌الدین سروی و احمد دریانی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شده است و نتایج آن در مجله Parasitology به چاپ رسیده است.

سرویس خبری: علمی و تغذیه و سلامت

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *