اهم اخبار

توان صنعت شیلات ایران برای افزایش چند برابری تولید آبزیان و کاهش قیمت‌

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران گفت: با توجه به ایجاد زیرساخت‌های مناسب در حوزه شیلاتی که طی هشت سال اخیر ایجاد شده، جمهوری اسلامی ایران ظرفیت چند برابری تولید آبزیان و عرضه آنها با قیمت مناسب به بازار را دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ نبی‌الله خون‌میرزایی افزود: اکنون ظرفیت تولید وسیع و نیروی انسانی کارآزموده و ورزیده ای در بخش‌های تحقیقاتی، اجرایی و بهره‌برداری وجود دارد که نشان‌دهنده ظرفیت بالای کشور برای افزایش تولید است.

وی معتقد است: در صورتی که موضوع تولید در اولویت کار همه دستگاه‌ها قرار بگیرد، می‌تواند رشد جهشی را تجربه کند و دیگر با مساله گرانی مواجه نخواهیم شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: در حالی که تولید میگوی کشور در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ تن بوده، در سال ۹۹ به ۴۹ هزار تن رسیده و افزایش چهار برابری را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد:  در سال ۱۴۰۰ زیرساخت‌های پرورش میگو به ۲۳ هزار هکتار خواهد رسید که این میزان با میانگین تولید ۴.۲ تا ۴.۳ تن در هکتار در سه سال گذشته، می‌تواند به ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن برسد. 

خون‌میرزایی اضافه‌کرد: این درحالی است که  مطابق برنامه ششم توسعه در سال ۱۴۰۰ باید ۶۰ هزار تن تولید میگو داشته باشیم، اما زیرساخت‌های کشور برای دست‌کم ۱۰۰ هزار تن تولید آماده است.

رفع موانع تولید، صادرات با ورود به اف. ای. تی. اف

رییس سازمان شیلات ایران گفت: رفع موانع تولید، پشتیبانی تسهیلات بانکی و رفع موانع صادراتی، نیازمند تصویب اف. ای. تی. اف است، در حالی که با پیوستن به این کنوانسیون یکی از نیازهای ضروری ما برای جهش تولید با کمک مراودات جهانی عملیاتی می‌شود.

ایران، دارنده رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی 

خون‌میرزایی با اشاره به رتبه نخست ایران در حوزه تولید ماهیان سردآبی، افزود: در این حوزه زیرساخت‌ها به شکلی است که اگر بتوانیم تسهیلات ارزان‌قیمت حمایتی را برای توسعه مکانیزاسیون و افزایش تولید در واحد سطح اختصاص دهیم، تولید به راحتی افزایش می‌یابد.

جهش تولید ماهیان گرمابی نیازمند توسعه مکانیزاسیون  

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره ماهیان گرمابی نیز اظهار داشت: ظرفیت کشور برای تولید ماهیان گرمابی بالاست، بنابراین با توسعه مکانیزاسیون و پرورش نیمه متراکم و متراکم می‌توان با افزایش بهره‌وری شاهد جهش تولید بود.

وی اضافه‌کرد: اکنون زیرساخت‌های لازم در این زمینه فراهم است و با اجرای روش‌های پرورشی موجودمی توان تولید را افزایش داد.

رشد ۱۲ برابری تولید خاویار در ۸ سال اخیر

خون‌میرزایی تصریح کرد: در زمینه ماهیان خاویاری، در حدود هشت سال اخیر تولید خاویار کشور بیش از ۱۲ برابر شده است. 

وی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید در این سال‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری و پشتیبانی خوبی کرده است و اکنون ما در بیش از ۲۱ استان کشور مزارع پرورش ماهیان خاویاری داریم که قابل توسعه است و فقط نیازمند پشتیبانی تسهیلاتی و رفع موانع دست‌وپاگیر صادراتی است تا تولید و صادرات افزایش یابد.

حذف دلالی و توسعه حمل و نقل در کاهش قیمت آبزیان موثر است

رییس سازمان شیلات ایران درباره قیمت آبزیان گفت: اکنون انواع محصولات آبزیان از جمله ماهیان گرمابی و تیلاپیای ارزان قیمت تا خاویار گران قیمت در سبد شیلاتی کشور موجود است و برای همه اقشار جامعه تولید وجود دارد، البته ما متناسب با نیاز کشور باید تولید داشته باشیم و روی آن تمرکز کنیم تا تولیدمان تقویت شود.

وی اظهارداشت: البته ماهیان دریایی در برخی نمونه ها بسیار گران هستند، اما ماهیان پرورشی با قیمت‌های مناسب در دسترس مردم است. 

خون‌میرزایی افزود: اگر به دنبال ماهی ارزان‌قیمت هستیم باید شبکه‌های توزیع به عنوان حد واسط مزارع پرورشی تا غرفه‌های بازارها را برای دسترسی مردم توسعه داده و کارشان را تسهیل کنیم تا با یک شرایط مستقیم بدون واسطه یا با واسطه کمتر و حذف دلال بازی در حمل و نقل محصول، بتوانیم آبزیان را با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسانیم.

به گفته وی، به‌طور طبیعی اگر ناوگان حمل و نقل ما مورد حمایت و تسهیلات مناسب قرار بگیرد، می‌توانیم با همکاری اتحادیه ها و تشکل های تولیدی پرورش آبزیان در مراکز عرضه همچون شهرداری ها و فروشگاه های زنجیره ای بزرگ همانند نیروهای مسلح، رفاه و غیره، با کاهش نقش واسطه ها و دلالان تولیدات را با قیمت مناسب عرضه کنیم.

حمایت رییس جمهوری، حمایت از شیلات و خانواده شیلاتی است

معان وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مجموع ظرفیت کشور برای تولید آبزیان قابل توجه است و توجه رییس جمهوری دراین زمینه فرصت خوبی برای شیلات و خانواده شیلاتی است که می توانند با پشت گرمی به حمایت دولت، گام بلندتری را در زمینه تولید و عرضه بردارند.

وی اظهار داشت: در سال ۹۹ بیش از یک میلیون و ۲۲۲ هزار تن تولید صید و پرورشی آبزیان داشتیم، اما برای سال ۱۴۰۰ در ابتدای سال نمی توانیم پیش بینی تولید داشته باشیم، با این حال برای اجرای تکلیف برنامه متعهد هستیم.

خون‌میرزایی افزود: پارسال ۶۹۳ هزارتن آبزیان از محل صید و ۵۲۹ هزار تن از محل آبزی پروری تولید شد که بیش از برنامه پیش‌بینی شده بود.

جبران عقب ماندگی پرورش ماهی در دریا 

رییس سازمان شیلات ایران در عین حال گفت: در زمینه پرورش ماهی در قفس عقب ماندگی داریم که باید با بومی سازی، صنعت پرورش آبزیان در قفس در دریا جبران شود.

وی اضافه کرد: از آنجایی که در حوزه صید از منابع و ذخایر محدود برداشت می کنیم باید متناسب با ظرفیت ذخایر برداشت داشته باشیم، افزایش صید یا صید بی رویه برای ما هدف نیست بلکه هدف ما صید مسوولانه و پایدار است که اشتغال و معیشت جامعه صیادی را در بلندمدت با مخاطره روبه‌رو نکند.

به گفته این مقام مسوول، تکلیف برنامه ۶۶۱ هزار تن صید بود ما بیش از برنامه صید کردیم، در حالی که باید برداشت ما باید متناسب با ذخایر باشد و از صید بی رویه بکاهیم.

خون‌میرزایی تصریح کرد:  در تولید آبزی پروری ظرفیت زیادی داریم که باید اقدام‌های حمایتی را به منظور پشتیبانی از آبزی پروری تقویت کنیم تا پرورش را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در یک تا ۲ سال اخیر علاوه بر نقش واسطه ها، شاهد افزایش هزینه های تولید، هزینه های مصرفی و نهاده ها بودیم که مشکلاتی در این زمینه ایجاد کرده است.

وی افزود: آبزی پروری یک فعالیت سودآور است که سرمایه گذاری در این زمینه آینده دار است و اگر پروتئین و چربی های غیراشباع امگا ۳ و ۶ موجود در گوشت ماهی و آبزیان را در نظر بگیریم، اهمیت و ارزش گوشت آبزیان را بالا  می برد و مقایسه آن با گوشت قرمز و مرغ از این منظر درست نیست.

صادرات ۱۷ هزار تنی تا پایان بهمن‌ماه

رییس سازمان شیلات ایران گفت: طبق آمار ۱۱ ماهه گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۹، به دلیل شیوع بیماری کووید – ۱۹، تحریم ها و نپیوستن به اف. ای. تی. اف حدود ۱۷ هزار تن صادرات داشته ایم، این درحالی است که در سال‌های گذشته سالیانه به‌طور میانگین ۲۹ هزار تن صادرات داشته ایم.

وی افزود: البته به دلیل شیوع بیماری کووید – ۱۹ صادرات در همه جهان با وقفه روبه‌رو شده است. 

بر اساس این گزارش، در سال ۹۸، یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات شیلاتی از محل صید و آبزی‌پروری در کشور تولید شد که با وجود تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، تراز تجاری این بخش از ۴۴۰ میلیون دلار عبور کرد.

طبق آمارها تولیدات شیلاتی کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌ ۴۰ برابر رشد یافته که روند شتابنده‌ای را در حوزه آبزی‌پروری نشان می‌دهد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *