اهم اخبار

اظهارات وزیر کشاورزی در جشن خودکفایی گندم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

اظهارات وزیر کشاورزی در جشن خودکفایی گندم

حجتی

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که باران عنایت پروردگار و تلاش کشاورزان عامل خودکفایی و رکوردشکنی در تولید گندم بود و می‌توانیم با استمرار آن تولید این محصول استراتژیک را به دو برابر افزایش دهیم.

به گزارش ایسنا، محمود حجتی صبح امروز در مراسم جشن شکرگزاری برداشت محصول در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: باران، آب، خاک و تلاش کشاورزان و از سویی دیگر حمایت بی‌شائبه دولت با وجود همه محدودیت‌ها از نظر منابع مالی و اعتباری عامل خودکفایی در تولید گندم بود که از حمایت‌های دولت می‌توان به قیمت‌های تضمینی و منابع اعتباری اشاره کرد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۲، ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید گندم اختصاص یافت که امسال به ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت و از طرفی آفات و بیماری‌ها که باید با آنها مبارزه می‌شد مورد حمایت دولت قرار گرفت و هم‌اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که با همین شرایط می‌توانیم تولید گندم را به دو برابر افزایش دهیم و این افزایش در کنار تکیه بر دانش و تکنولوژی روز عامل تحقق است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ظرفیت بالقوه و امکانات زیادی در بخش کشاورزی وجود دارد که می‌توانیم آب، خاک و محیط زیست را در کنار اهداف خود که افزایش بهره‌وری و رونق صادرات است در نظر بگیریم.

حجتی اظهار کرد: برخی معتقدند که ایران کشور خشکی است، اما این بهانه‌ها نباید باعث تنبلی و بی‌کفایتی ما شود، چرا که وسعت و تنوع اقلیمی داریم. به عنوان مثال صادرات محصولات کشاورزی هلند با ۴۳ هزار کیلومتر مربع وسعت (به اندازه گیلان) و با برخورداری از ۱۷ میلیون جمعیت در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۸۲ میلیارد یورو رسید که پس از آمریکا دومین صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان نام گرفت.

وی اعلام کرد: ایران در تولید محصولات باغی دارای مزیت‌های زیادی است و می‌تواند در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد، اما باید از زیرساخت‌های موجود را که همان آب و خاک کشور است به درستی استفاده کنیم تا بتوانیم به اهداف خود دست یابیم.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *