اهم اخبار

افزایش بیش از ۱.۵ تنی تولید خرما در قطب‌های تولید/ نیاز به تعریف بازارهای جدید صادراتی خرما داریم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر انجمن ملی خرمای ایران گفت: بارندگی‌های پایان سال گذشته و ابتدای امسال موجب افزایش عملکرد ۱.۵ تنی تولید خرما در استان‌های خوزستان و بوشهر شده است.

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مقداد تکلوزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه به طور معمول متوسط تولید خرما در استان‌های خوزستان و بوشهر ۵ تن در هر هکتار است اظهار کرد: پیش بینی می‌شود در سال جاری میزان تولید خرما در هر هکتار در این دو استان با افزاش بیش از ۱.۵ تنی به ۶.۵ تن تا ۶.۷ تن برسد.

وی ادامه داد: افزایش تولید خرما همراه با بهبود کیفیت بوده است و می‌توان گفت در سال جاری خرماهای کیفی‌تری برای عرضه با بازارهای داخلی و خارجی خواهیم داشت.

تکلوزاده با تاکید بر لزوم بازاریابی و تعریف بازارهای جدید برای خرمای کشور در سالجاری افزود: یکی از مشکلات خرمای کشور از دست رفتن بازار‌های خارجی با تصمیمات اخیر دولت بوده است.

وی یادآور شد: در چند ماه اخیر یکبار دولت صادرات خرما را ممنوع و بار دیگر عوارض آن را به شکل چشمگیری افزایش داد به نحوی که صادرات دیگر توجیه نداشت این تصمیمات موجب شد در مدت زمان کوتاهی بازار خارجی خرمای کشور از دست برود.

تکلوزاده با بیان اینکه تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد خرمای کشور صادر می‌شود، گفت: همین میزان اندک نیز موجب تنظیم بازار و تعادل در قیمت‌ها می‌شود و تولید را برای نخلستان‌داران توجیه پذیر می‌کند.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران اعزام هیات‌های تجاری به کشورهای هدف صادراتی برای رایزنی و فراهم نمودن زمینه حضور در  نمایشگاه‌ها و تجدید نظر در مقررات صادراتی را از اقداماتی برشمرد که می‌تواند بر بازایابی و بازارسازی های جدید برای عرضه خرمای کشور موثر باشد.

تکلوزاده میزان تولید خرما در سال جاری را یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن پیش‌بینی کرد.

سرویس خبری: کشاورزی

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *