اهم اخبار

یک اقتصاددان انتقاد کرد:تعاریف سلیقه‌ای و برداشت‌های فردی از مفهوم اقتصاد مقاومتی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به عدم تحقق اقتصاد مقاومتی پس از تاکیدات چند ساله مقام معظم رهبری گفت:‌ کسی نمی‌داند که اقتصاد مقاومتی یعنی چه و هر کس بر اساس برداشت‌های خود تعریفی ارائه کرده است.

سید مرتضی افقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ‌منطقه خوزستان، اظهار کرد:‌ از زمان مطرح شدن موضوع اقتصاد مقاومتی تعاریف متعددی برای این مفهوم گفته شد و از آن بدتر هر فردی بر اساس سلیقه خود تعریفی از اقتصاد مقاومتی ارائه کرد.

55422.jpg

وی افزود:‌ مقام معظم رهبری از دو سال گذشته که از مفهوم جدید اقتصاد مقاومتی سخن به میان آوردند، ابلاغیه‌ای با بیش از ۲۰ بند برای این مفهوم ارائه کردند. سپس ریاست جمهوری نیز به صدور ابلاغیه‌ای از مفهوم اقتصاد مقاومتی اقدام کرد و پس از آن نیز شاهد صدور ابلاغیه‌های متعددی برای اقتصاد مقاومتی بودیم.

افقه تصریح کرد:‌ با این وجود تمام این ابلاغیه‌ها حرف جدیدی برای گفتن ندارند از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون مشابه مواد و بندهای این ابلاغیه‌ها وجود داشته است و این ابلاغیه‌ها در تمام این سال‌ها به صورت مکرر و مرتب تکرار شده‌اند اما هنوز به هیچ نتیجهی مشخصی منتهی نشده‌اند.

وی، برداشت مفهوم عدم وابستگی به نفت از موضوع اقتصاد مقاومتی را نادرست دانست و خاطرنشان کرد: مدعی شده‌اند که سالانه ۵۰ میلیارد تومان صادرات محصولات غیر نفتی در کشور داریم و این موضوع همان قطع وابستگی به اقتصاد نفتی در قالب اقتصاد مقاومتی است. این امر بیانگر رهایی از وابستگی به یک ماده خام یعنی نفت و وابستگی به ده‌ها ماده خام دیگر است زیرا ۵۰ درصد از صادرات محصولات غیر نفتی را مواد خام و محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهند و صادرات این محصولات مقاوم سازی اقتصاد را به دنبال ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: ‌به حداقل رساندن آسیب‌پذیری معیشت مردم در برابر بلایای طبیعی، حوادث داخلی و حوادث و رویدادهای خارجی مانند جنگ‌ها و تحولات منطقه مفهومی از اقتصاد مقاومتی می‌باشد که احتمالا این مفهوم درست‌تر و نزدیک‌تر به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی است؛ هیچ کشوری حتی آمریکا که قدرت اول اقتصادی دنیا است، نمی‌تواند آسیب پذیری معیشت مردم خود را در برابر حوادث خارجی و داخلی به صفر برساند اما به حداقل رساندن آن امکان پذیر است.

افقه در خصوص راهکار به حداقل رساندن آسیب پذیری معیشت مردم در برابر حوادث داخلی و خارجی بیان کرد: کشور ایران باید به جایی برسد که قادر باشد با اتکا به نیروی انسانی و منابع موجود هر کالای ضروری و مورد نیاز مردم را تولید کند و به عبارتی از توانمندی لازم برای تولید این کالاها برخوردار باشد تا در زمان تحریم‌ها و جنگ‌ها بتوانند هر کالایی را تولید کند و البته این مفهوم متفاوت با مفهوم خودکفایی است.

وی ادامه داد: از آغاز انقلاب بر دستیابی به خودکفایی و تولید داخلی تمام کالاها تاکید شد اما دیری نپایید همه متوجه شدند که تولید تمام کالاها معقول و امکانپذیر نیست زیرا تولید برخی کالاها در داخل به صرفه نیست و برداشت صحیح‌تر از اقتصاد مقاومتی، دارا بودن توانمندی تولید کالاها است که امری بالقوه محسوب می‌شود.

افقه بیان کرد: زمانی اقتصاد کشور مقاوم می‌شود که کشور توسعه یابد و کشور وقتی توسعه یافته می‌شود که مدیران ارشد و اصلی کشور افرادی توسعه یافته باشند. اقتصاد مقاومتی امری نسبی است و با وجود تاکیدات حدود ۲ ساله رهبر انقلاب بر اقتصاد مقاومتی، هنوز نتوانسته‌ایم به آن دست یابیم زیرا هیچکس نمی‌داند که مفهوم اقتصاد مقاومتی و راهکار رسیدن به آن چیست.

وی با بیان این‌که هر کس بر اساس سلیقه‌ خود برداشتی از مفهوم اقتصاد مقاومتی داشته است، اظهار کرد:‌ در تعاریف متعددی که از مفهوم اقتصاد مقاومتی ارائه شده، در اکثر موارد آرزوها مطرح می‌شود اما ذکر آرزوها و ایده‌آل‌ها تنها کافی نیست بلکه باید ابزار دستیابی به این آرزوها را شناسایی کرد و سپس باید دید که اصلا مایل به پرداخت هزینه دستیابی به این آرزوها هستیم یا نه.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، چشم‌اندازها را مجموعه‌ای از آرزوهای زیبا بدون در نظر گرفتن ابزارهای لازم دانست و تصریح کرد: ‌اکنون ۵ برنامه توسعه را پشت سر گذاشته‌ایم و در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم. تمام ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری و … در خصوص مفهوم اقتصاد مقاومتی در چشم‌اندازهای این ۵ برنامه گنجانده شده است و معتقدم اگر قصد انجام کاری را داریم ابتدا باید به بررسی علل عدم دستیابی به این چشم‌اندازها اقدام کنیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *