اهم اخبار

بانک‌ مرکزی سهم بخش کشاورزی از تسهیلات را مشخص کرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

براساس دستورالعمل ماده ۴۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی، سهم بخش کشاورزی از تسهیلات بانکی باید حداقل معادل سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دستورالعمل اجرایی ماده (۴۷) قانون رفع موانع تولید در خصوص تسهیلات کشاورزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی جهت اجرا ابلاغ شد.

در این بخشنامه آمده است:

پیرو بخشنامه شماره ۹۴٫۱۱۶۳۶۴ مورخ ۱۳۹۴/۰۵/۰۷، در ماده (۴۷) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور – مصوب سال ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی-آمده است:

«کلیه بانک‌های عامل غیرتخصصی موظفند سهمی از تسهیلات اعطایی خود را حداقل معادل سهم بخش کشاورزی در اقتصاد کشور، بر اساس آخرین آمار تولید ناخالص ملی سالانه، به بخش کشاورزی اختصاص دهند. شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلفند حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون، دستورالعمل این اقدام را ابلاغ کنند و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش عملکرد این ماده را به تفکیک بانک‌ها به صورت شش ماهه به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ارائه می‌نماید».

در اجرای تکلیف مقرر در ماده قانونی مذکور، «دستورالعمل اجرایی ماده (۴۷) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور» مشتمل بر ۷ ماده و یک تبصره تهیه و در یک‌هزار و دویست و دوازدهمین جلسه مورخ ۱۳۹۴/۱۰/۰۱ شورای پول و اعتبار مطرح و به تصویب رسید.

ضمن اعلام اینکه بر اساس آخرین آمار رسمی تولید ناخالص ملی سالانه، سهم بخش کشاورزی در اقتصاد کشور موضوع تبصره ذیل ماده (۵) دستورالعمل مزبور به میزان ۹٫۳ درصد است، خواهشمند است دستور فرمایند با عنایت به اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشور، مراتب به قید تسریع به تمامی واحدهای ذی‌ربط آن بانک ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت لازم به عمل آید.

همچنین، مقتضی است ترتیبی اتخاذ شود که نسخه‌ای از بخشنامه ابلاغی به واحدهای ذی‌ربط، به حوزه مدیریت‌کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی ارسال شود.

 

جهت عضویت در کانال اگروفودنیوز اینجا را کلیک کنید .

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *