اهم اخبار

برآورد تولید حدود ۲ تن روغن کاملینا در ایران/توسعه کشت کاملینا حمایت دولت را می‌طلبد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا برآورد کرد: امسال بین ۱.۵ تا دو تن روغن کاملینا در کشور تولید شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ دانیال کهریزی با بیان اینکه امسال ۱۲ هزار هکتار کاملینا در کشور کشت شد، گفت: در حالیکه پیش‌بینی می‌شد امسال میزان خرید کاملینا در کشور به ۱۰ هزار تن برسد، در نهایت شش هزار تن محصول تحویل مراکز خرید شده است.

 وی دلیل کاهش میزان خرید کاملینا در کشور را کاهش تولید در اثر کاهش میزان بارندگی‌ها در دو استان آذربایجان غربی و شرقی عنوان کرد و افزود: در کنار پایین آمدن میزان تولید به خاطر کم بارشی در این دو استان، عوامل دیگری مثل عدم تحویل محصول تولیدی از سوی برخی زارعان و نگهداشتن آن به منظور استفاده به عنوان بذر در سال آتی و نیز ورود جهاد کشاورزی برخی استان‌ها در خرید محصول از کشاورزان برای تامین بذر سال آینده در کاهش میزان خرید کاملینا در کشور توسط مراکز خرید این محصول تاثیر داشته است.

مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا در ادامه با بیان اینکه امسال بیشترین سطح زیر کشت کاملینا در کشور به استان لرستان اختصاص داشت، گفت: این استان پنج هزار هکتار از سطح زیرکشت کاملینای کشور را به خود اختصاص داده بود.

کهریزی با بیان اینکه امسال در استان‌های کرمانشاه، فارس و گلستان هم کشت کاملینا را در سطح قابل قبولی داشتیم، گفت: در دیگر استان‌ها هم کشت کاملینا را به میزان کم داشتیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در فرآیند روغن‌کشی معادل حدود یک سوم محصول تولیدی روغن تولید می‌شود، گفت: امسال احتمالا بین ۱.۵ تا دو تن روغن کاملینا در کشور تولید خواهد شد.

وی سپس  توسعه کشت گیاه روغنی کاملینا در کشور را نیازمند حمایت دولت عنوان کرد و افزود: اگر دولت حمایت کند تولید کاملینا روند افزایشی خواهد گرفت و در یک بازه زمانی چند ساله می‌توان سهم روغن کاملینا را از سبد روغن مصرفی کشور به پنج درصد هم رساند که این رخداد نقش مهمی در خودکفایی کشور در زمینه تولید روغن در بلندمدت خواهد داشت.

کهریزی اشاره‌ای هم به وارداتی بودن عمده روغن خوراکی کشور داشت و گفت: توسعه کشت کاملینا به عنوان یک گیاه روغنی می‌تواند نقش مهمی در نزدیک شدن به خودکفایی در تولید روغن در کشور داشته باشد.

وی با اشاره به کیفیت بالای روغن گیاه کاملینا، گفت: این گیاه ۴۰ درصد امگا ۳ و ۲۰ درصد امگا شش در روغن خود دارد و ۹۵ درصد اسیدهای چرب اشباع مفید در روغن آن موجود است.

 کهریزی سپس با بیان اینکه سازگاری کشت کاملینا در دیمزارها به اثبات رسیده، گفت:  گیاه کاملینا که در بخش‌هایی از اروپا کشت می‌شود، از سوی یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه رازی کرمانشاه و در قالب یک شرکت دانش‌بنیان به روش‌های علمی اصلاح و بومی‌سازی شده و در سال‌های گذشته نیز با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشکده‌های کشاورزی نسبت به کشت آن در استان‌های مختلف اقدام شده  است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *