اهم اخبار

تقدیر از ۶۳ واحد تولیدی برگزیده در بیست و یکمین جشنواره تولید ملی افتخار ملی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بیست و یکمین دوره جشنواره تولید ملی ـ افتخار ملی با حضور مسئولان دولتی و بخش خصوصی با هدف بررسی چالش ها و ارائه راهکارهای مناسب در جهت تقویت تولید داخلی و رفع موانع تولید برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، بیست و یکمین جشنواره تولید ملی افتخار ملی در حالی در آخرین روز بهمن ماه در سالن همایش های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و با حضور مقامات، تولید کنندگان، پیشکسوتان و رسانه های اقتصادی کشور برگزار شد که « مرتضی سهل آبادی» رییس هیات مدیره خانه صمت ایران به تلاش دلالان برای بی کیفیت جلوه دادن تولیدات کشور اشاره کرد و اذعان داشت با این وجود ما توانستیم به دنیا ثابت کنیم تولیدات ما می تواند با دیگر کشورها رقابت داشته باشد. به این ترتیب امروز در خیلی موارد از اروپایی ها پیش هستیم و از نظر کمی حتی از کشور چین جلوتر هستیم.

ایجاد تعامل دو سویه میان بخش خصوصی و دولتی

آرمان خالقی قائم‌مقام دبیر کل خانه صمت در جشنواره تولید ملی ـ افتخار ملی گفت: مهم‌ترین هدف این جشنواره سالانه، ایجاد تعامل دو سویه میان بخش خصوصی و دولتی در کشور است.

وی افزود: تولیدکنندگان حاضر در این مراسم که نماینده بخش خصوصی کشور هستند در حضور دولتمردان و تصمیم گیران صنعتی مشکلات و چالش‌های حوزه تولید را مطرح می‌کنند.

 خالقی ادامه داد: قدردانی از واحد‌های نمونه و کارآمد کشور در این مراسم فرصتی برای معرفی تولیدکنندگان برتر کشور است.

دبیرکل خانه صنعت و معدن، رقابتی نبودن بازار در برخی از بخش ها، نداشتن ارتباط مستمر با بازار‌های بین المللی و نبود تامین نقدینگی را از مهم‌ترین مشکلات صنعت کشور عنوان کرد.

رئیس هیات مدیره خانه صمت ایراندولت باید با بخش خصوصی آشتی کند

سهل آبادی همچنین به آنچه خانه صمت ایران برای دفاع از حقوق تولید کنندگان انجام داده پرداخت و نسبت به عملکرد بانک ها در مواجه با تولید کنندگان انتقاد کرد. چرا که وی معتقد است در حالی تعدادی از  تولید کنندگان کشور در زندان ها به سر می برند که بانک ها اصولا باید تسهیلات به این تولید کنندگان ارائه بدهند نه اینکه برای گرفتن مطالبات خود تولید کنندگان را با چنین مشکلاتی مواجه کنند. 

رئیس هیات مدیره  خانه صمت ایران در ادامه به انتقاد به عملکرد بخش دولتی پرداخت و اعلام کرد: اگر خرج دولت زیاد است گناه ما تولید کنندگان چیست؟ آیا یک دولت چند میلیونی را ما چند هزار کارخانه باید اداره کنیم؟ آیا در شرایط این چنینی با این مالیات ها می توان با دنیا رقابت کرد؟ قطعا خیر مگر اینکه دولت با بخش خصوصی و تولید کنندگان آشتی کند.

رکورد صادرات غیر نفتی شکسته شد

سید مهدی نیازی، معاون سازمان برنامه و بودجه به رشد اقتصادی بخش خصوصی در سال جاری اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی در ۶ ماه نخست سال جاری ۴ درصد رشد اقتصادی را تجربه کرده است.

معاون سازمان برنامه و بوده با اشاره به حجم صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته گفت: سال ۱۴۰۱ میزان صادرات غیر نفتی کشور ۵۰ میلیارد دلار بود و رکورد صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته شکسته شد، که این خود از رشد بخش تولیدی و بخش خصوصی کشور خبر می‌دهد.

نظام اعتبار و ارزش باید از املاک و اموال به افراد و اشخاص تغییر یابد

در بخشی از این جشنواره علی آقا محمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: در آستانه آغاز برنامه هفتم توسعه قرار داریم و اگر قرار است بحث اصلی برنامه هفتم که رشد ۸ درصدی است، محقق شود بی شک باید ظرفیت‌های توسعه خود را افزایش داده و همچنین نسل جدید صنایع را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: برای توسعه و پیشرفت اقتصادی باید ابتدا نگاه خود را تغییر داده و نظام اعتبار و ارزش باید از املاک و اموال به افراد و اشخاص تغییر یابد و ملاک ارزش و دارایی به توانایی و تخصص فرد تبدیل شود.

رشد 11 درصدی شاخص پیچیدگی اقتصاد ایران

در ادامه  بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی به متنوع بودن شاخه های تولید کشور به عنوان یک مزیت اقتصادی پرداخت و گفت: اقتصاد ایران نسبتا بزرگ و متنوع است و این امر باعث شده تاب آوری فعلی در شرایط جنگ اقتصادی داشته باشیم. ضمن اینکه با توجه به ظرفیت های خوبی که در تولید داریم به نظر می رسد پتانسیل خوبی برای رشد تولید داشته باشیم

وی همچنین تاکید کرد: ایران در مدت ۵ سال (۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰) ۱۴ محصول صادراتی جدید تولید و صادر کرده است که این امر وضعیت شاخص پیچیدگی اقتصاد ایران را نسبت به یک دهه قبل ۱۱ درصد رشد داده و تاب آوری اقتصادی را بالا برده است.

ایجاد بیش از 64 هزار شغل جدید از ابتدای سال

فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک ‌های صنعتی ایران به دستاوردهای این سازمان در سال جاری پرداخت و گفت:  از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون از طریق احیای واحدهای تولیدی راکد، افتتاح طرح های صنعتی جدید و افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۶۴ هزار و ۱۳۴ شغل جدید به وجود آمده است .

مقیمی همچنین در بیست و یکمین جشنواره تولید ملی افتخار ملی از فعالان بخش خصوصی خواست که به صورت مشارکتی و تجمیعی در حوزه تامین انرژی با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و خورشیدی فعالیت نمایند و از این طریق به رفع تعهدات ماده ۱۶ خود نیز با ظرفیتهای قانونی ایجاد شده، مبادرت ورزند.

وی در پایان با اشاره به ظرفیتهای کمیته پایش، از تشکل‌ ها و انجمن ‌های بخش خصوصی خواست با مشارکت فعالانه در این کمیته مسائل صنعتگران را مورد پیگیری قرار دهند.

رشد اقتصادی با حضور حداکثری بخش خصوص بدست می‌آید

عزت اله اکبری تالار پشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مهم بخش خصوصی و اهمیت تولیدکنندگان داخلی، گفت: رشد ۸.۵ درصدی بخش صنعت، ۱۳ درصدی بخش معدن و ۲۳ درصدی بخش تجارت محقق نمی‌شود مگر با حضور حداکثری بخش خصوصی بتوانیم به این مهم دست یابیم.

تنوع بخشی مالیاتی، تامین نقدینگی و پاسخگویی بانک ها به واحدهای تولیدی؛ بخشی از مهمترین مطالبات بخش خصوصی از دولت

به گزارش روابط عمومی خانه صمت ایران «مهدی اسلام پناه ریس سازمان ملی استاندارد، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، علی آقا محمدی معاون امور بی المللی دفتر مقام معظم رهبری و بیژن پناهی زاده معاون معدنی خانه صنعت معدن و تجارت ایران» از دیگر سخنرانان حاضر در این مراسم بودند که عمدتا به مطرح کردن مباحثی همچون « لزوم تنوع بخشی مالیاتی برای سال آینده، مشارکت نظرات بخش خصوصی در  تدوین توسعه اقتصادی کشور، تامین نقدینگی مورد نیاز بخش تولید، توانا سازی بانک ها در پاسخگویی به نیاز واحدهایی تولید، فراهم سازی برنامه های بلند مدت برای پیشبرد برنامه های کوتاه مدت واحدهای تولیدی، تسهیل مسائل پیرامون صادرات تولیدات صنعتی و معدنی و غیره» به عنوان اصلی ترین مطالبات بخش خصوصی و نیازهای تولید کنندگان این حوزه، پرداختند.

لیست برگزیدگاندر بیست و یکمین جشنواره تولید ملی افتخار ملی

در پایان این همایش از واحدهای تولیدی برتر که شامل ۶۳ واحد می شد با اهدای لوح تقدیر و تندیس تجلیل به عمل آمد. گفتنی است برگزیدگان غالبا واحدهای تولیدی فعال در حوزه های مختلفی همچون « لوازم خانگی، صنایع غذایی، اسباب بازی و لوازم سرگرمی، معادن، زیورآلات، خدمات فنی و مهندسی، صنایع الکترونیک، تجهیزات و مصالح ساختمانی، وسایل نقلیه موتوری، تجهیزات حمل و نقل، بازیافت، محصولات دارویی و بهداشتی، ساخت ماشین آلات و تجهیزات، محصولات کانی غیرفلزی، ساخت فلزات اساسی، فرآورده های حاصل از نفت و پتروشیمی، ساخت مواد و محصولات شیمیایی، محصولات لاستیکی و پلاستیکی، منسوجات، محصولات چوبی به جز مبل، ابزار پزشکی، ماشین آلات دفتری و حسابداری، ماشین آلات و دستگاه های برقی، شهرک های صنعتی و غیره» بودند. 

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *