اهم اخبار

جشن ۶۶ سالگی پگاه با تولید محصولات فراسودمند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

شاید این روزها خیلی ها ندانند؛ اما بسیارند کسانی که به یاد بیاورند که روزگاری خریدن پنیر هم با صف و کوپن ممکن بود! آن روزها تمام شد چون در ایران شرکتی طلایه دار و «بزرگ صنعت لبنیات» بود که سردمدار خودکفایی پنیر شد. شرکتی که فرهنگسازی مصرف دوغ، تولید تجهیزات مدرن ایرانی و ساخت پایانه های شیر برخی از دستاوردهایش است و به حق لیاقت عنوان «بزرگ» و «پدر لبنیات ایران» را دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، شرکت صنایع شیر ایران در سال ۹۹ با عبور از ۶۶ سال قدمت به مرز ۶۷ سالگی خود رسیده و خاطراتش دردهه‌های گذشته، یادآور دستاوردهایی است که با تلاش مردان و زنان این سرزمین و با بزرگی این نام کسب شده و در تارک صنعت لبنیات ایران مانا شده است.

شرکت صنایع شیر ایران که هم اکنون با برند پگاه در میان عموم مردم شناخته می‌شود، ۷ دهه پیش و در سال ۱۳۳۳ نخستین کارخانه شیر پاستوریزه ایران بود که با ظرفیت ۴۵ تن در روز تاسیس شد.

شرکت شیر پاستوریزه آن روزها، هم اکنون بزرگترین شرکت صنعتی این حوزه با بیش از ۸۰۰ کد محصول است و علاوه بر برند معروف پگاه، صاحب برندهای آبمیوه پدیده، نوشیدنی رادلر، نوشابه گیاهی زحل، شاین، آویسا، بی تا و ده‌ها برند دیگر است که در قالب هلدینگ صنایع شیر ایران و ۲۹ شرکت به مردم ایران هدیه می‌دهد.

پگاه طلوع سلامتی برای هر ایرانی است چرا که ۶۶ سال پیش که شرکت صنایع شیر ایران با پیشنهاد و همکاری یونیسف در ایران بنیانگذاری شد، هدف اول تولید بهداشتی لبنیات در ایران بود.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیرایران(پگاه)، در آن ایام ۳.۳ میلیون تومان دستگاه از سوی یونیسف به ایران اهدا شد تا اولین تولید بهداشتی شیر ایران، صبح روز ۱۸ آبان ۱۳۳۶ به ادارات و سازمان‌ها و سربازخانه ها برود. آن هم در ایامی که هنوز کسی مشتری این کالای بهداشتی نبود و تولید کارخانه شیر پاستوریزه تهران بابهره‌برداری آزمایشی خود گامی تازه در صنعت ایران محسوب می‌شد.

۱۰ هزار بطری شیرنیم لیتری
روزنامه اطلاعات در آن ایام با انتشار خبری به تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۳۶ نوشت: «از صبح امروز برای اولین بار بهره‌برداری آزمایشی از کارخانه جدیدالتأسیس شیر پاستوریزه تهران با حضور آموزگار معاون وزارت بهداری، کاظمی معاون سازمان برنامه و اردلان معاون وزارت کشاورزی شروع شد.

ظرفیت اصلی این کارخانه ۶۰ تن لیتر شیر در روز است که تا ۸۰ تن لیتر قابل افزایش است. از سحرگاه امروز تحویل شیر از طرف بیش از چهل دامدار اطراف تهران شروع و محصول شیر پاستوریزه کارخانه در حال حاضر تهیه و در حدود ۱۰ هزار بطر شیر نیم‌لیتری است».

همین روزنامه در ۲۲ آبان ۱۳۳۶ در گزارشی تفصیلی آورده که ۱۱۰ میلیون ریال خرج تأسیس کارخانه شیر پاستوریزه شده و سازمان حمایت مادران و کودکان جهان (یونیسف) بیش از ۳۳ میلیون ریال برای خرید ماشین‌آلات کارخانه اهدا کرده است».

۶۶ سال پیش در ۱۲ آبان ۱۳۳۳ کارخانه شیر پاستوریزه تهران ثبت رسمی شد و در آن زمان دولت ایران تعهد کرد معادل ۱.۵ برابر ارزش ماشین‌آلات (معادل ۴۳۰ هزار دلار) را که یونیسف اهدا کرده بود برای مدت ۷ سال از محل شیر تولیدی کارخانه برای تغذیه کودکان نیازمند اختصاص دهد.


اخبار مرتبط: به مناسبت سالروز تاسیس شرکت صنایع شیر ایران/ تاریخچه ای از قدیمی ترین و بزرگترین شرکت لبنی کشور

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *