اهم اخبار

جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی حامی “عناب” می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با انجام اقداماتی از جمله انجام طرح‌های پژوهشی بازار محور در راستای بهبود تولید و ارتقای سطح کمی و کیفی فرآورده‌های این محصول توانسته است توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه کسب و کار را به سمت سرمایه‌گذاری روی عناب جلب کند.

 

 

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خراسان جنوبی با ۲۸۵۰ هکتار از حدود سه هزار هکتار سطح زیر کشت عناب در کشور، بیش از ۹۵ درصد سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده و سالانه حدود ۴۲۰۰ تن میوه عناب را روانه بازار مصرف می‌کند.

وی افزود: بررسی سوابق تاریخی خراسان جنوبی نشان می‌دهد که گذشتگان این مرز و بوم کاشت و مراقبت از این درخت ارزشمند را تکلیف خود دانسته و امروزه درختان کهنسال متعددی در این استان به یادگار مانده است که در میان آن‌ها درختان عناب با نزدیک به ۴۰۰ سال سن نیز مشاهده می‌شوند.

عضو هیأت علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: علی رغم تلاش‌های ارزشمند بسیاری از سازمان‌های متولی حمایت از محصولات کشاورزی و اقدامات مؤثری که طی سال‌های اخیر در راستای توسعه کاشت، بهبود تولید و بهره‌برداری بهینه از عناب صورت گرفته است، نبود حامی مشخص برای معرفی و حمایت همه جانبه از عناب سبب شده است تا مشکلات تولید این محصول استراتژیک همچنان دغدغه‌ای برای کشاورزان، مسئولان و دلسوزان استان باشد.

ابراهیمی ادامه داد: با شروع فعالیت‌های هدفمند و منسجم جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از سال ۱۳۹۵ در راستای حمایت همه جانبه از زنجیره ارزش محصول استراتژیک عناب و یکسو کردن فعالیت‌های پراکنده در استان که منجر به تعاملات مثبت بین سازمانی شد، آینده‌ای روشن برای آینده تولید عناب قابل تصور است.

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با انجام اقداماتی از جمله انجام طرح‌های پژوهشی بازار محور در راستای بهبود تولید و ارتقای سطح کمی و کیفی فرآورده‌های این محصول توانسته است توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه کسب و کار را به سمت سرمایه‌گذاری روی عناب جلب کند.

عضو هیأت علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: حمایت از ایده‌های پژوهشی در تمامی حوزه‌های وابسته به محصول عناب در قالب برگزاری اولین همایش ملی عناب در شهریورماه سال جاری نیز یکی دیگر از اقدامات قابل توجه جهاد دانشگاهی در راستای حمایت از عناب و جلب مشارکت جمعی برای حل مشکلات پیش روی تولید، فرآوری، بازاریابی و صادرات این محصول ارزشمند است.

ابراهیمی یادآور شد: امید است با تداوم حمایت جهاد دانشگاهی از عناب و مشارکت و همکاری روزافزون سازمان‌های ذی ربط، مسئولین استانی و کشوری، سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی، کشاورزان و همه مردم استان، محصول عناب بتواند در تولید درآمدهای غیرنفتی کشور و محرومیت زدایی از استان خراسان جنوبی سهم عمده‌ای داشته باشد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *