اهم اخبار

جوابیه انجمن واردکنندگان برنج ایران به یک خبر+متن نامه

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در پی انتشار خبر افزایش واردات برنج از سوی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی، انجمن واردکنندگان برنج ایران به این خبر واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، متن نامه انجمن واردکنندگان برنج ایران به شرح زیر است:

با سلام

احتراما، به دنبال انتشار خبر با عنوان ” واردات برنج ۳۴ درصد افزایش یافت” در مورخ ۰۶/۰۳/۱۴۰۰ در آن رسانه وزین به نقل از سخنگوی محترم گمرک جمهوری اسلامی ایران، توضیحاتی جهت تنویر افکار عمومی و روشن شدن شرایط حاکم بر بازار برنج های وارداتی، خدمت جنابعالی تقدیم می شود. مزید امتنان است در خصوص انتشار این توضیحات عنایت داشته باشید.

در ابتدای این هبر سخنگوی محترم گمرک، اظهارات کارشناسان و مسئولان انجمن واردکنندگان برنج ایران در خصوص واردات برنج را ادعا خواند و به افزایش وزنی ۳۱درصدی و رشد ۳۴درصدی ارزش واردات برنج در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ اشاره کرده است.

در این خصوص لازم به توضیح است که بخش عمده ای از برنج های ترخیص شده در دوماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، سال گذشته وارد گمرکات شده بود که به دلیل مواجه شدن با مسائل و مشکلات اداری ترخیص توسط سازمان محترم ملی استاندارد ایران محموله مذکور موفق به ترخیص از گمرکات نگردیدند.

در نهایت فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری بخشی از برنج های رسوب شده سال گذشته از گمرکات ترخیص شد.

با عنایت به آمارهای اعلامی ستاد محترم تنظیم بازار کشور زمان ترخیص این محموله ها فروردین یا اردیبهشت ۱۴۰۰ است و عمده آنها در سال ۱۳۹۹ وارد شده است.

همانگونه که مستحضرید از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ به دلیل مشکلات و عدم تخصیص و تامین به موقع ارز، واردات برنج با چالش های فراوان و عدیده ای رو به رو شد که همچنان تا خرداد ماه سال ۱۳۹۹ ادامه پیدا کرد و این اتفاق موجب شد در دوماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل واردات برنج با کاهش چمشگیری رو برو شود.

با این تفاسیر ملاک قرار دادن دو ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ به عنوان دوره مرجع برای مقایسه واردات در نقاطع زمانی دیگر منطقی به نظر نمی رسد، چنانچه در دو ماه ابتدایی سال ۱۳۹۸، بیش از ۴۳۹هزار تن وارد کشور شده است.

این در حالی است که بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازار کشور از ابتدای فروردین تا ۲۳ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰، وزن برنج ترخیص شده از گمرکات کشور از اول فروردین تا ۲۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ را ۸۸٫۸هزار تن اعلام کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۹۹٫۳هزار تن بوده، کاهش ۱۱درصدی را نشان می دهد.

متاسفانه انتشار این خبر از سوی سخنگوی محترم گمرک به عنوان نهاد تخصصی ناظر بر تجارت کشور اینگونه خام و بدون تحلیل و نوجه با آمار و مستندات واردات برنج در ادوار گذشته اشاره به واقعیت های آماری و حاکم بر بازار محل انتقاد استو مبین بی توجهی ایشان به داشته های آماری سازمان متبوع خود می باشد.

این در حالی است که اقدامات مجموعه گمرک جمهوری اسلامی ایران، در مسیر تسهیل تجارت، رفع موانع و حمایت از تجار کشور، ستودنی و قابل تقدیر است.

لازم به توضیح است از خرداد ماه سال گذشته و بابر تصمیم ستاد محترم اقتصادی دولت، ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات برنج حذف و ارز تخصیصی به واردات این محصول بی نیمایی تغییر کرد.

به دنبال این تصمیم قیمت برنج وارداتی در بازار کشور قریب به ۳ برابر افزایش یافته و تقاضا برای این محصول به شدت کاهش یافت و ادامه این روند موجب حذف این محصول از سبد مصرف بخش قابل توجهی از خانواده ها و ایجاد بحران در این بازار خواهد شد.

اخبار مرتبط: واردات برنج ۳۴ درصد افزایش یافت

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *