اهم اخبار

مجموعه عوامل زنجیره تولید لبنیات در افزایش سرانه مصرف موثر هستند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک کارشناس صنعت لبنیات گفت: سرانه مصرف شیر در دنیا ۱۱۳کیلوگرم برای هرنفر در سال است در حالی که این سرانه در کشور ما به عددی کمتر از ۸۰ کیلوگرم می رسد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ اسماعیل خاتمی با بیان اینکه اهمیت مصرف شیر برای کاهش پوکی استخوان، کاهش بیماری های لثه و دندان، تاثیر بر بهره هوشی و قلب و… باعث شد تا سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۱ اول ژوئن(یازدهم خرداد) را روز جهانی شیر اعلام کند، اظهار کرد: براساس آمارهای فائو(سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) سرانه مصرف شیر در دنیا ۱۱۳کیلوگرم برای هرنفر در سال است. این ۱۱۳کیلوگرم از کشورهایی با سرانه مصرف بیش از ۳۰۰ کیلو تا کشورهایی با سرانه مصرف کمتر از ۱۰ کیلو را شامل می شود.

وی ادامه داد: در کشور ما در سند بالادستی و افق ۱۴۰۴ مصوب شده که سرانه مصرف شیر به ۱۲۰ کیلوگرم به ازای هر نفر برسد. اما براساس آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار در حال حاضر سرانه مصرف شیر کمتر از۸۰کیلوگرم است و باید در ۵ سال سرانه مصرف لبنیات حدود ۵۰ کیلوگرم افزایش یابد. سوال اینجاست که چه اقدامی برای افزایش سرانه مصرف شیر انجام شده است؟

این کارشناس صنعت غذایی در پاسخ به این سوال که چرا سرانه مصرف شیر در کشور پایین است، گفت: پایین بودن سرانه مصرف از دو منظر اقتصادی و فرهنگی قابل بررسی است. از نظر اقتصادی می توان گفت آنقدر سرعت رشد قیمت لبنیات از سرعت رشد درآمد مردم بالاتر است که قدرت خرید مردم را کاهش داده است. از منظر فرهنگی هم می توان به این موضوع اشاره کرد که اصولا ما مردم شیرخواری نیستم. یعنی وقتی قدرت خرید مردم پایین می آید اولین چیزی که از سبد غذایی حذف می شود، لبنیات است ولی به طور مثال نوشابه حذف نمی شود.

خاتمی با اشاره به اینکه باید دید کدام یک از حلقه های زنجیره تولید لبنیات کار خود را به درستی انجام نداده اند که قدرت خرید لبنیات مردم کاهش یافته و فرهنگ مصرف لبنیات نیز رشد نکرده است، گفت: مجموعه عوامل زنجیره تولید لبنیات شامل تولیدکننده شیرخام، صنعت لبنیات، نظام توزیع با همکاری دولت می توانند در افزایش سرانه مصرف لبنیات موثر باشند ولی متاسفانه اغلب این حلقه ها وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند.

وی در ادامه گفت: آموزش و پرورش و وزارت بهداشت چه اقداماتی در راستای  افزایش مصرف شیر در کشور انجام داده اند؟ حتی دولت طرح شیر مدارس و یارانه شیرخانوار را که زمانی اجرا می شد هم پایان داد.

بازرس هیات مدیره انجمن صنابع لبنی ایران در پایان گفت:صنعت دامپروری و صنعت لبنیات چه اقداماتی در راستای افزایش اگاهی مردم در مصرف شیر انجام داده اند؟ آیا صنعت لبنیات کشور جز تهیه محتوای تبلیغاتی، محتوای آموزشی و موثری در این راستا تهیه کرده است؟ چطور می توان با این شرایط انتظار داشت سرانه مصرف لبنیات در کشور بالا رود؟

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *