اهم اخبار

دلیل تفاوت حبوبات فله و بسته‌بندی/ نرخ مصوب شیر خام در حال بررسی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه محاسبه نرخ حبوبات بسته‌بندی، گفت: در مورد نرخ گذاری صورت گرفته برای آن دسته از محصولات لبنی که در گروه کالای حمایتی نیستند میان دامداران و تولیدکنندگان صنایع لبنی اختلاف نظرهایی وجود دارد، زیرا تولیدکنندگان اعلام می‌کنند که دامداران حاضر نیستند شیر را با نرخ مصوب در اختیار آنها قرار دهند و دامداران بر این باور هستند که قیمت مصوب شیر خام پایین است به همین دلیل نرخ مصوب شیر خام در سطح کارشناسی در حال بررسی است.

یداله صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در بازار شاهد گرانفروشی از سوی عرضه کنندگان کالا نیستیم و برخی افزایش قیمت‌ها به دلیل تغییر نوع ارز پایه است، درباره قیمت محصولات لبنی گفت:  ۱۰ قلم محصول لبنیاتی که جزو کالاهای حمایتی هستند دارای نرخ مصوب هستند که باید با نرخ مصوب عرضه شوند.  سایر محصولات لبنی براساس قیمت تمام شده و در چارچوب ضوابط تعیین قیمت سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان عرضه می‌شوند که این نرخ ها در سایت ۱۲۴ نیز اطلاع رسانی شده است.

وی افزود: در مورد نرخ گذاری صورت گرفته برای آن دسته از محصولات لبنی که در گروه کالای حمایتی نیستند میان دامداران و تولیدکنندگان صنایع لبنی اختلاف نظرهایی وجود دارد زیرا تولیدکنندگان اعلام می کنند که دامداران حاضر نیستند شیر را با نرخ مصوب در اختیار آنها قرار دهند و دامداران بر این باور هستند که قیمت مصوب شیر خام پایین است به همین دلیل نرخ مصوب شیر خام در سطح کارشناسی در حال بررسی است.

به گزارش ایسنا، اوایل تیر ماه قیمت شیر خام با حدود ۲۱ تا ۲۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل،  برای عرضه در بازار ۲۹۰۰ تومان تعیین شد که تا ۷ درصد نیز تلرانس قیمت بر مبنای کیفیت شیر عرضه شده برای آن پیش بینی شد. البته این قیمت مربوط به شیر کیفی ۳.۵ درصد چربی است و با افزایش درصد چربی، قیمت شیر نیز تغییر می‌کند و به ازای هر درصد چربی ۵۰ تومن به قیمت کالا می‌تواند افزوده شود. البته اخیرا گزارش‌هایی از افزایش قیمت برخی محصولات لبنی منتشر شده است.

قیمت تخم مرغ به نرخ مصوب نزدیک شد

صادقی در ادامه قیمت هر شانه تخم مرغ در بازار  را ۲۲ هزار تومان عنوان کرد و گفت: نرخ مصوب تخم مرغ در ستاد تنظیم بازار کیلویی ۱۱ هزار تومان تعیین شده است بنابراین اگر وزن هر شانه تخم مرغ را دو کیلوگرم درنظر بگیریم قیمت تخم مرغ در استان تهران نزدیک به نرخ مصوب است.

به گزارش ایسنا، اواخر تیر ماه قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مغازه ۱۱ هزار تومان و هر شانه کمتر از ۲۰ هزار تومان از سوی ستاد تنظیم بازار تعیین شد.

قیمت شکر بسته بندی، کیلویی ۸۷۰۰ تومان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران درباره وضعیت بازار قند وشکر گفت: خوشبختانه در این بازار با کمبود کالا مواجه نیستیم.  در حال حاضر قیمت هر بسته شکر بسته بندی شده کیلویی ۸۷۰۰ تومان است. در بازار قند و شکر شاهد گرانفروشی نیستیم بلکه افزایش قیمت ارز وارداتی این محصول موجب شد تا نرخ این اقلام تغییراتی را تجربه کند.

فرمول محاسبه حبوبات بسته‌بندی

این مقام مسئول در پایان درباره قیمت حبوبات در بازار هم گفت: قیمت حبوبات افزایش پیدا کرده زیرا مبنای ارز وارداتی این اقلام تغییر کرده است. اما یکی از مسایلی که این روزها در بازار حبوبات شاهد آن هستیم تفاوت معنادار قیمت حبوبات فله و بسته بندی است که در این زمینه سازمان حمایت فرمولی به استان‌ها اعلام کرده که بر اساس آن قیمت مصرف‌کننده حبوبات بسته بندی برابر با مجموع قیمت فله حبوبات، هزینه‌های جاری، هزینه بسته‌بندی، هزینه حمل و پخش، سود کارخانه بسته‌بندی و سود خرده فروشی است.

به گزارش ایسنا،  بررسی وضعیت تورم در تیر ماه در آمار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که  هزینه خانوارها نسبت به خرداد امسال و تیر ماه سال گذشته افزایش داشته است؛ به طوری که تورم ماهانه رشد ۴.۴ درصدی داشت و تورم نقطه به نقطه (تیر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل) نیز با رشد ۴.۴ درصدی به ۲۶.۹ درصد رسیده بود که این تغییر در قیمت کالاهای خوراکی ملموس است.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *