اهم اخبار

ذوالفقاری: استان تهران قابلیت تامین عسل ایران را دارد

بدون دیدگاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: استان تهران با دارا بودن حدود ۵۰ هزار هکتار باغ و یک میلیون هکتار مرتع، می‌تواند نقش اساسی در تولید عسل ایران داشته باشد.

کریم ذوالفقاری در نخستین جشنواره فرآورده‌های عسل شهرستان دماوند که با حضور مسئولان کشوری و شهرستانی در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: استان تهران یک و دو دهم درصد اراضی کشاورزی کشور را در اختیار دارد و هم اکنون شش درصد از تولید کشور در تهران انجام می شود.

وی با بیان اینکه کشاورزی تهران تنها صنعتی و خدماتی نیست، افزود: هم اکنون استان تهران بیش از استان های دیگر همچون آذربایجان غربی و کرمانشاه تولید محصولات کشاورزی دارد این درحالی است که میزان اراضی ما یک دهم اراضی برخی از استان ها است اما یکی از مشکلات پیشروی این استان، تغییر کاربری اراضی کشاورزی است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طی ۴۰ سال گذشته اراضی استان تهران بسیار ارزشمند و میزان آن ۲۸۰ هزارهکتار بود که امروز این میزان به ۱۸۷ هزارهکتار رسیده است و این نشان می دهد حدود ۹۰ هزار هکتار و تقریبا یک سوم اراضی استان تغییر کاربری داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه قانون حفظ کاربری اراضی باید اصلاح و بازنگری شود چراکه باز دارنده نیست، خاطرنشان کرد: شهرستان دماوند در این زمینه بیش از دیگر شهرستان های استان تهران با این مهم مواجه است.

ذوالفقاری گفت: در طی کل سال ۹۶ در استان تهران یکهزار مورد قلع و غم داشتیم که این میزان در سال جاری تاکنون ۵ هزار مورد که از این میزان دوهزار و ۵۰۰ مورد آن در شهرستان دماوند بوده است؛ برخورد با این گونه ساخت و سازها حرکت مطلوبی نیست زیرا ثروت ملی تخریب می شود ولی اصل این حرکت برای جلوگیری از تغییر کاربری ها است.

وی با بیان اینکه در کنار اصلاح قوانین با هدف حفظ کاربری اراضی کشاورزی، تامین درآمد کشاورز نیز باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: باید دولت نیز حمایت کند تا با افزایش بهره وری درآمد خوبی کسب شود و که البته به میزان اعتبارات و اختصاص بخش یارانه نیز مربوط می شود؛ بخش کشاورزی با تسهیلات ۱۸درصد سودآور نیست.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه تولید عسل در ایران قدمت هزارساله دارد، گفت: ایران با بیش از ۸۵ هزار تن رتبه سوم دنیا را در بحث تولید عسل دارد که این مهم یک افتخار است.

وی با بیان اینکه میزان تولید عسل در سال گذشته در استان تهران بالغ بر ۹۸۰ تن بود و در سال جاری شاهد افزایش ۲۴ درصدی در این زمینه بودیم، خاطرنشان کرد: این میزان در سال جاری به یک هزار و ۲۵۰تن رسید که ۵۰ درصد از تولید عسل استان تهران در دماوند است و به سرعت در سایه تلاش زنبورداران در حال توسعه می باشد.

ذوالفقاری بیان داشت: زنبورداری شغلی اشتغال زا با هزینه پایین است و در بخش های مختلف نیز می توان فعالیت کرد

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *