اهم اخبار

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی: تقاضای نان افزایش یافت/ تعزیرات جریمه نانوایان را ۵ تا ۱۰ برابر کرد/ نرخ‌نامه جدید سریع‌تر ابلاغ شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محمد سلیمانی گفت: اگر دولت آرد را مجانی در اختیار نانوایان قرار بدهند باز هم کفاف تامین هزینه‌های نانوایان را نمی‌دهد از این‌رو نانوایان مجبورند یا کم‌فروشی یا گران فروشی کنند اما از سوی دیگر تعزیزات جریمه نانوایان را ۵ تا ۱۰ برابر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ محمد سلیمانی با اشاره به مشکلات طرح هوشمندسازی یارانه آرد نانوایان در تهران، گفت: بنا به این طرح آرد با نرخ آزاد به نانوایان داده خواهد شد اما نان همچنان با همان نرخ ۱۴۰۰ به مردم فروخته خواهد شد و این مابه التفاوت قیمت آرد و نرخی که نان به مردم فروخته می‌شود را دولت به نانوایان پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از نانوایان فعال در تهران وجود ندارد، تصریح کرد: تعدادی از مجوزهای فعالیت نانوایان در دست بررسی است و مشخص نشده است که این واحدها این دستگاه را دریافت می‌کنند یا خبر؟

این فعال صنفی با تاکید بر اینکه بانک سپه می‌گوید اداره غله آمار نانوایان را به آنها نداده است، افزود: اتحادیه موظف نیست که بررسی کند چند واحد هنوز مجهز به این دستگاه‌ها نشده‌اند اما با هدف تسهیل در اجرای این طرح آمار تعداد نانوایانی که هنوز مجهز نشده‌اند را به بانک سپه ارائه خواهد داد.

به گفته این فعال صنفی؛ گزارشی مبنی بر تحویل نگرفتن این دستگاه‌ها از سوی نانوایان به اتحادیه داده نشده است.

سلیمانی طرح مجهز کردن نانوایان به دستگاه‌های کارتخوان هوشمند را شفاف ندانست و افزود: حداقل در هر واحد صنفی نانوایی ۲ کارتخوان با پشتیبانی قوی وجود دارد در حال حاضر پشتیبانی این کارتخوان‌هاجدید یک شرکت است و این شرکت توانایی رسیدگی به مشکلات این تعداد نانوایی را ندارد چراکه یا این کارتخوان‌ها آنتن بعضی اوقات ندارند یا در پرداخت رسید مشکل دارند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تصریح کرد: مردم هنوز با نحوه کارکردن با این دستگاه‌ها آشنا نشده‌اند و همین مسئله روند خرید را طولانی کرده است هر واحد صنفی نمی‌تواند یک شخص را برای پز کشیدن مردم استخدام کند از این‌رو شاهد تجمع مردم و صف‌های طولانی در نانوایان هستیم.

بنا به اظهارات وی؛ حدود ۹۳۰ نانوایی سنگک با مجوز در تهران فعال است.

این فعال صنفی آزادسازی نرخ آرد نانوایان فانتزی و ارزان بودن نان سنتی را بخشی از دلایل صف‌های طولانی نانوایان سنتی معرفی کرد و افزود: عده‌ای از مردم بخشی از نیاز خود را با نان‌های فانتزی تامین می‌کردند قیمت این نان‌ها گران شده است از این‌رو مردم به نان سنتی روی آوردند.

وی با اشاره به افزایش نرخ برنج و ماکارانی وغلات، تصریح کرد: نان به نسبت سایر اقلام خوراکی نازل ترین قیمت را دارد از این‌رو مردم بیشتر از گذشته نان خریداری و مصرف می‌کنند.

سلیمانی با بیان اینکه نانوایان از پس تامین هزینه‌های واحد صنفی برنمی‌آیند، تصریح کرد: نرخ‌نامه نانوایان مربوط به ۱۴۰۰ است این در حالیست که نرخ مایه خمیر، دستمزد کارگر و هزینه خوراک، مالیات، و هزینه‌های حامل‌های انرژی بالا رفته است. اتحادیه آنالیز قیمت نان را به کارگروه آرد و نان و وزارت صمت اعلام کرده است اما در این زمینه شخصی خود را ملزم به پاسخگویی به اتحادیه نکرده است.

وی ادامه داد: نانوایان نمی‌توانند هر کارگری را در واحد صنفی خود استخدام کنند چراکه طبخ نان نیاز به مهارت دارد. اینجا این پرسش مطرح است که نانوا با این هزینه‌هایی که به وی تحمیل می‌شود چگونه می‌خواهد از پس تامین مخارجش‌ برآید.

این فعال صنفی تاثیر نرخ آرد موجود در قیمت نان را حدود ۸ تا ۱۰ درصد دانست و افزود: اگر دولت آرد را مجانی در اختیار نانوایان قرار بدهند باز هم کفاف تامین هزینه‌های نانوایان را نمی‌دهد از این‌رو نانوایان مجبورند یا  کم‌فروشی یا گران فروشی کنند اما از سوی دیگر  تعزیزات جریمه نانوایان را ۵ تا ۱۰ برابر کرده است.

سلیمانی با بیان اینکه ادامه فعالیت در شرایط فعلی برای نانوایان دشوار شده است، تاکید کرد: تعداد زیادی از نانوایان در اتحادیه تجمع کردند و اعلام کردند که می‌خواهند واحد صنفی خود را تعطیل کنند اما اتحادیه تلاش کرد آنها را آرام کند و فرصت یک ماه از نانوایان گرفته است که سریعتر نرخ‌نامه جدید را بگیرد.

وی در پایان بیان کرد: اگر نانوایان یک روز تعطیل شوند شرایط بحرانی خواهد شد از این‌رو باید نرخ‌نامه جدید نانوایان هر چه سریع‌تر ابلاغ شود.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *