اهم اخبار

رئیس مجمع نمایندگان گیلان: قیمت برنج داخلی در بازار کاهش یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی از کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت خرید برنج از کشاورزان خبر داد و گفت: قیمت ها در حاکی کاهش یافته که در این مدت هزینه برداشت محصول، کارگر و حتی آب زراعی افزایش داشته است.

«محمدحسین قربانی»  اظهار داشت: برای ایجاد ثبات در بازار برنج باید براساس یک راهبرد درست و برنامه‌ریزی دقیق انجام شود به شکلیی که منافع و حقوق مصرف‌کننده، تولیدکننده و واردکننده تامین شود.
-نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی خواستار نظارت جدی برای جلوگیری از وادرات غیرقانونی و قاچاق برنج شد و گفت: باید واردات این محصول از مسیرهایی چون ته‌لنجی و ملوانی متوقف شود و از ظرفیت واردکنندگان رسمی برای تامین نیاز کشور استفاده کرد.
رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قاچاق و واردات بی‌رویه نه تنها به تولیدکننده که به مصرف‌کننده و واردکننده نیز آسیب می‌زند، تصریح‌کرد: واردکنندگان نیز تمایل دارند که با تعریف راهبرد مشخص و برنامه‌ریزی ویژه واردات کنترل شود تا آنها نیز بتوانند در چارچوب قانون و براساس نیاز کشور برنج واردکنند.
وی اظهارداشت: در صورت داشتن برنامه‌ای هدفمند، منافع تمامی گروه‌ها اعم از کشاورز، مصرف‌کننده و فعالان بخش خصوصی که در حوزه واردات فعالیت می‌کنند، تامین می‌شود.
وی تورم را عامل افزایش قیمت ها دانست و ‌اظهارداشت: قیمت برنج در سطح خرده فروشی نیز تحت تاثیر تورم افزایش یافته است.
رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به اینکه برخی واردات را عامل کاهش قیمت خرید برنج از کشاورزان می دانند، تصریح کرد: به دلیل رکود حاکم در بازار و کاهش تقاضا، قیمت خرید برنج از کشاورزان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
وی گفت: بهای خرید برنج از کشاورزان در مقایسه با سال گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته ‌است؛ امروز بهترین برنج از کشاورزان بین ١٠٠ تا ۱۰۵ هزارریال خریداری می‌شود، در حالی که سال گذشته قیمت خرید از کشاورزان ۱۱۵ تا ١٢٠ هزارریال بود.
قربانی ادامه‌ داد : در حالیکه هزینه برداشت محصول، کارگر و حتی آب زراعی افزایش یافته اما قیمت خرید برنج از کشاورز کاهش داشته ‌است.
وی با بیان اینکه از دست رفتن صرفه فعالیت‌های کشاورزی علاوه بر مشکلات اقتصادی که دارد، می‌تواند تبعات اجتماعی نگران کننده‌ای نیز داشته باشد، اظهار داشت: با از دست رفتن صرفه اقتصادی در بخش کشاورزی با معضل تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی روبرو خواهیم شد که به کاهش تولید، مهاجرت روستاییان و آسیب‌های اجتماعی که متعاقب آن بوجود می‌آید، منتهی خواهدشد.
این نماینده مجلس درباره حمایت دولت از کشاورزان از جمله شالیکاران، گفت: باید اقداماتی در دستور کار قرارگیرد که به کاهش هزینه تولید و مقرون به صرفه شدن تولید منتهی شود که از آن جمله می توان به ارائه امکانات و تجهیزات کشاورزی اشاره کرد که البته در چند سال اخیر شاهد تحولات خوبی در این بخش بودیم.
رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رکودی که در چند سال اخیر گریبان گیر کشور شده، به بازار محصولات کشاورزی نیز سرایت کرده‌ به گونه‌ای که به انباشته شده برنج در انبارهای منتهی شده‌است.
وی پیشنهاد داد که همانند سال زراعی ۹۵-۹۴، دولت با خرید توافقی به رونق خرید و فروش در بازار برنج کمک کند.
قربانی افزود: برای برخی محصولات کشاورزی از جمله برنج پیش‌بینی شده است که دولت می‌تواند با خرید محصول به بهبود وضعیت بازار کمک کند که به عنوان مثال دولت می‌تواند بخشی از ذخیره احتیاط را از بازار داخل خرید کند.
نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر با اشاره به اینکه تولید داخل کفاف نیاز بازار را نمی‌دهد و باید بخشی از نیاز کشور از محل واردات تامین شود، گفت: آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است واردات باید کنترل شده و با برنامه باشد.
وی با بیان اینکه اگر واردات کنترل نشود بازار متشنج شده و تولید و حتی واردات قانونی آسیب می‌بیند، اظهار داشت: به طور حتم واردکنندگان هم تمایل دارند که بازار سازماندهی شده و واردات بر اساس برنامه‌ای مشخص انجام گیرد.
به گزارش ایرنا، مصرف سالیانه برنج کشور ۳٫۲ میلیون تن است که بین ۱٫۷ تا ۲ میلیون تن از محل تولیدات داخلی و ۱٫۲ تا ۱٫۵ میلیون تن از محل واردات تامین می شود؛ مصرف سرانه برنج در ایران بین ۴۰ تا ۴۱ کیلوگرم در سال است.
تهران – ایرنا – دبیر انجمن وارد کنندگان برنج گفت: کاهش تعرفه واردات به افت قاچاق برنج از مبادی غیر رسمی و افزایش واردات از مبادی رسمی در پنج ماه اخیر منجر شده است.
«مسیح کشاورز» دبیر انجمن برنج ایران چندی پیش در گفت و گو با ایرنا از ورود یک میلیون و ۴۰ هزار تن برنج خارجی از مبادی رسمی به کشور خبر داد و گفت: به دلیل کاهش تعرفه واردات و کاهش قاچاق، حجم واردات رسمی برنج افزایش یافته است.
وی یادآور شد: در گذشته نیز به همین میزان برنج وارد کشور می شد اما به دلیل بالا بودن تعرفه واردات این محصول بخشی از طریق مبادی رسمی و بخشی از طریق قاچاق تامین می شد.
وی یادآورشد: سال گذشته تعرفه واردات برنج ۴۰ درصد بود که شرایط را برای قاچاق و قاچاقچیان فراهم کرده بود، اما امسال به دلیل کاهش تعرفه واردات به ۲۶ درصد بخش عمده برنج خارجی از مبادی رسمی وارد شد و انگیزه چندانی برای قاچاق وجود نداشت.
کشاورز با بیان این که سهم مصرفی برنج خارجی ماهانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزارتن است گفت: از مجموع این برنج وارداتی، تاکنون ۷۵۰ هزارتن آن به مصرف رسیده است و بقیه در ماه های ممنوعیت (سه ماه ممنوعیت واردات برنج) واردات به بازار عرضه می شود.
طبق سیاست های وزارت جهادکشاورزی با شروع فصل برداشت برنج تولید داخل ممنوعیت واردات اعمال و تا پایان آبان ماه ادامه دارد و پس از ان اقدامات لازم برای واردات برنج ماه های پایانی سال انجام می شود.
به گفته وی، امسال ۶۰ درصد برنج خارجی مورد نیاز کشور از هندوستان، ۳۰ درصد از پاکستان و ۱۰ درصد از تایلند تامین و وارد شده است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *