اهم اخبار

رئیس کمیسیون کشاورزی: دولت مکلف است قیمت گندم را به زودی اعلام کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محمدجواد عسکری گفت: شورای قیمت‌گذاری قیمت خرید تضمینی گندم را مشخص کرده و دولت نیز مکلف است آن را هر چه سریعتر اعلام کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا، محمدجواد عسکری با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای در قانون تحت عنوان شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی دارد، اظهار کرد: این شورا متشکل از ۶ کشاورز پیشرو و تولیدکننده، سه نفر از اعضای هیات دولت یعنی وزیر جهادکشاورزی، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه و دونفر از اعضای کمیسیون کشاورزی است.

وی ادامه داد: شورای قیمت‌گذاری دوماه پیش جلسه‌ای تشکیل داد و با بررسی هزینه‌های کاشت، داشت، برداشت با احتساب سود متعارف برای کشاورز به قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. البته یک تبصره نیز در نظر گرفته شد که اگر نرخ تورم ثابت بود قیمت تغییر نکند و اگر افزایشی شد متناسب با نرخ تورم افزایش یابد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مکاتباتی در این زمینه  با رئیس جمهوری شده و جلساتی با وزیر جهادکشاورزی نیز برگزار کردیم. همچنین اعلام کردیم که تاخیر در  اعلام نرخ گندم  مصداق ترک فعل است و باید سریعتر انجام شود. دولت نیز مکلف به انجام آن است.

به گفته وی آنچه که شورای قیمت گذاری اعلام کرده با نگاه کارشناسی است و همه هزینه ها در نظر گرفته شده است.

عسکری تصریح کرد:گندم یک محصول استراتژیک است. سالانه ۱۱.۵ میلیون تن نیاز داریم. ۱۰ تا ۱۰.۵ میلیون برای خبازی و مابقی برای صنایع تکمیلی مانند کیک و بیسکوییت استفاده می‌شود. همچنین با اتفاقاتی که در منطقه افتاده باید خودکفایی گندم در دستور کار دولت قرار گیرد.

وی در پایان به بودجه گندم در بودجه ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: اعتبار مورد نیاز در این بخش ۱۵۰ تا ۲۰۰ همت است که باید در بودجه دیده شود. یعنی بخشی از آن باید در بودجه ۱۴۰۳ و مابقی هم باید توسط دولت تامین شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *