اهم اخبار

ضرورت نگاه ملی در رفع موانع توسعه صادرات پسته

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تأکید بر اهمیت جایگاه پسته در سبد صادراتی کشور به عنوان مهم‌ترین قلم صادراتی بخش کشاورزی گفت: رفع موانع و توسعه صادرات این محصول نیازمند نگاه ملی دستگاه‌های اجرایی و بخش غیردولتی دست اندرکار صادرات است.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در جلسه میز ملی صادرات پسته که با هدف آسیب‌شناسی چالش‌ها و موانع صادرات این محصول برگزار شد، ضمن مهم خواندن اقدامات هماهنگ و تعامل میان دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی با هدف صیانت از تولیدات ملی و محصولات استراتژیک نظیر پسته، اظهار داشت: رویکردها در حوزه مدیریت صادرات و واردات بایستی به سمت ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان متعهد به منافع و مصالح ملی سوق یابد.

وی افزود: ساز و کارها و ضوابط تنظیمی از سوی دستگاه‌های اجرایی دخیل باید به سمت تحقق هدف بسط و توسعه کسب و کارهای سالم و متعهدانه و حذف فعالیت‌های مخرب شبه‌تجاری استمرار داشته باشد.

در ادامه این جلسه، مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران نیز گزارشی از اهداف و برنامه‌های توسعه صادرات پسته و موانع و مشکلات صادرات این محصول ارائه کرد.

بازاری گفت:  تشکل‌های صادراتی و صادرکنندگان نمونه ادوار ملی پسته ضمن درخواست اجرای دقیق سیاست‌های کلان دولت و به ویژه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی برای بازگشت ارزهای صادراتی به چرخه اقتصادی کشور، بر ضرورت چابکی و انعطاف در بستر سیاستگذاری کلان در شرایط جنگ اقتصادی به منظور استفاده از گزینه‌های متنوع برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی تأکید دارند.

وی افزود: در نظام سیاستگذاری ارزی بایستی گزینه‌های اصلح و اثربخش برای رفع مشکلات صادرات و ارزآوری برای کشور روی میز دولت باشد و متولی صادرات با ریل‌گذاری، ضوابط عملیاتی و کارآمد را به سیاستگذار ارزی کشور پیشنهاد دهد.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی بیان داشت: صادرکنندگان و تشکل‌های حاضر در جلسه همچنین آمادگی خود را برای ارائه راهکارهای اجرایی موثر برای توسعه صادرات اقلام خشکبار به ویژه محصول پسته با توجه به فصل برداشت پیش رو اعلام و از سازمان توسعه تجارت ایران درخواست کردند اقدامات و پیگیری‌های لازم را برای تسهیل روند صادرات پسته و حل و فصل مسائل ارزی آن به عمل آورد.

همچنین در این نشست با توجه به گردش مالی سالانه بالای این صنعت، با هدف حمایت از استمرار تولید محصول پسته، بر ضرورت ایجاد منابع مالی جهت تامین نقدینگی و سرمایه در گردش صنعت پسته و تجهیز زیرساخت‌ها در مناطق تولید برای استحصال محصول با کیفیت در سال جاری تاکید شد.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *