اهم اخبار

فاز نخست کارخانه قند ورامین امروز افتتاح می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ورامین گفت: فاز نخست کارخانه قند ورامین پس از چند سال تعطیلی امروز چهارشنبه با حضور مسوولان استانی و شهرستانی فعالیت مجدد خود را از سر می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ علیرضا شمس گفت: کارخانه قند ورامین با قدمتی بالغ بر ۸۰ سال، بخشی از هویت شهرستان ورامین به حساب می‌آید، کارخانه‌ای که با وسعت ۲۳ هکتار که در راستای تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی، در دهه ۸۰ به بخش خصوصی واگذار شده بود.

وی اظهار داشت: بر اساس بند ۱۴ قرارداد واگذاری کارخانه قند به بخش خصوصی به صراحت آمده است که مالک جدید حق تغییر کاربری و یا تعطیلی کارخانه را ندارد و باید فعالیت آن ادامه پیدا کند و با توجه به تأکیدات رئیس قوه قضائیه بر لزوم حمایت از بخش تولید و ممانعت از تعطیلی واحدهای فعال و پیگیری راه‌اندازی واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل، دستگاه قضا در ورامین نیز به موضوع کارخانه قند ورود کرد تا زمینه فعالیت مجدد آن فراهم شود.

شمس گفت: با برگزاری جلسات متعدد تخصصی و بازدید مسوولان استانی و کشوری از این کارخانه، مقرر شد که مالک بار دیگر به راه‌اندازی کارخانه قند اقدام کند که این مهم پس از به روزرسانی ادوات و تجهیزات کارخانه و آماده سازی مجدد محقق و فردا با حضور مسوولان استانی و شهرستانی فعالیت فاز نخست آن آغاز می‌شود.


خبر مرتبط: پایان تلخ کارگران کارخانه قند ورامین بعد از ۸۰ سال


تصفیه خانه قند ورامین، یکی از قدیمی‌ترین کارخانه های کشور است که طراحی آن در سال ۱۳۱۲ توسط نیکلای مارکف، معمار روسی انجام شد و با تجهیز آن توسط مهندسان چکسلواکی و تکمیل ساختمان در سال ۱۳۱۳، تولید قند در آن آغاز شد.

این کارخانه نقش مهمی در بسیاری از تحولات این بخش از استان تهران داشته و هم اکنون نیز پس از ۸۶ سال، بخش مهمی از شهرستان را به نام کارخانه قند می‌شناسند و اغلب ساکنان قدیمی ورامین دست کم یک تابستان را در این تصفیه‌خانه کار کرده‌اند.

کارخانه قند ورامین علاوه بر ایجاد شغل و رشد و رونق اقتصادی منطقه، با دارا بودن یک زمین چمن طبیعی، یک سالن ورزش زورخانه‌ای و دو سالن ورزش کشتی و تکواندو، نقش مهمی در رشد ورزش ورامین داشت و بسیاری از ورزشکاران به نام ورامینی سابقه فعالیت در آن را دارند.

هر چند که اسناد و مبلغ واگذاری این کارخانه هیچ گاه به دست رسانه‌ها نرسید و کمتر مسوولی در ورامین از چگونگی این واگذاری اطلاع دارد ولی پس از این واگذاری بود که دوران افول کارخانه قند ورامین آغاز شد و تعطیلی گاه و بیگاه، تعدیل نیرو و کاهش یک شیفت کاری باعث شد تا رفته رفته زمینه تعطیلی آن فراهم شود.

این کارخانه طی سالهای ۸۶ تا ۹۵ بارها تعطیل و مجددا راه‌اندازی شد و هیچ گاه به طور مداوم با ظرفیت کامل، فعالیت خود را ادامه نداد و مسوولان کارخانه قند، کمبود شکر خام به عنوان ماده اولیه را دلیل این تعطیلی مداوم اعلام می‌کردند.

اهمیت معماری ساختمان قدیمی کارخانه قند ورامین موجب شد که نام آن در هفتم مهر ۱۳۸۱ با شماره ۶۱۴۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شود.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *