اهم اخبار

مازندران؛ بزرگترین تولیدکننده پرتقال کشور است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک مقام مسئول در وزارت جهاد گفت: استان مازندران با سطح زیرکشت ۸۸ هزار هکتار و تولید ۱.۸ میلیون تن پرتقال رتبه نخست سطح زیرکشت و تولید این میوه را به خود اختصاص داده است.

 

به گزارش اگروفودنیوز؛ به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیر کل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی با بیان اینکه استان مازندران با سطح زیرکشت ۸۸ هزار هکتار و تولید ۱.۸ میلیون تن پرتقال رتبه نخست سطح و تولید در کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: ۸۱ درصد پرتقال تولیدی این استان، رقم تامسون ناول است که حجم تولید بالای این رقم در دوره زمان کوتاه موجب کاهش قیمت محصول در زمان پیک برداشت می شود.

مسعود لطیفیان افزود: طرح سرشاخه کاری مرکبات با هدف تغییر رقم تامسون و جایگزینی با ارقام زودرس تر و مناسب به منظور افزایش طول دوره برداشت و همچنین عدم مواجه با سرمای خسارت زا در منطقه براساس سیاست های معاونت امور باغبانی در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: در این راستا دوره آموزشی سرشاخه کاری مرکبات ۲۳ دی ماه امسال با حضور کارشناسان و بهره برداران در محل مرکز آموزش کشاورزی شهرستان ساری و با همکاری پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری برگزارشد.

لطیفیان تصریح کرد: در این دوره فراگیران با تکنیک ها و روش های تغییر ارقام و جوان سازی درختان مرکبات با استفاده از انواع پیوند به صورت تئوری آشنا و سپس عملیات اجرایی پیوند سرشاخه کاری به صورت الگویی در باغات شهرستان ساری در منطقه عالیواک و در شهرستان قائم شهر، روستای خرما کلا روی درختان رقم تامسون ناول انجام شد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *