اهم اخبار

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی:بذر تراریخته از هیچ کشوری وارد نکرده‌ایم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: تمام بذرهای وارداتی هیبریدی است و هیچ بذر تراریخته‌ای وارد نکرده‌ایم اما به نظر من فشارها در برابر بذر تراریخته ناشی از عدم بهره‌مندی از علوم روز بوده که زیانش فقط به کشاورز می‌رسد.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، یزدان سیف در نشست خبری در جمع خبرنگاران به آخرین فعالیت‌ این شرکت در حوزه تامین بذر، کود و سموم شیمیایی اشاره کرد و گفت: در دو ماه ابتدایی سال زارعی پیش‌رو (مهر و آبان) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل فروش انواع کودهای شیمیایی،‌ آلی و زیستی ۲۴ درصد رشد داشته است، در حالی که طی ۸ ماهه امسال در کل ۳۴ درصد رشد فروش انواع کود به میران یک میلیون و ۱۱۸ هزار تن را داشته‌ایم.

وی به تاثیر اطلاع کشاورزان از وضعیت هواشناسی برای تامین انواع کود و نهاده کشاورزی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سازمان هواشناسی اعلام کرد، در پاییز تاخیر در بارندگی خواهیم داشت و بارندگی‌ها از هفته سوم آغاز می‌شود، روند رشد فروش کود بیشتر شده و کشاورزان از هفته سوم کشت خود را آغاز کردند.

سیف افزود: با توجه تنوع سبد کودی از ۵ قلم به ۲۱ قلم و بهبود ترکیب کودی در سبد تغذیه گیاه مقاومت در برابر تنش‌های محیطی بیشتر می‌شود. به عنوان مثال اگر در سرمازدگی اخیر این ترکیب کودی بهبود پیدا می‌کرد، به گونه‌ای که درصد پتاس در سبد کودی به ۱۶ درصد می‌رسید مقاومت در برابر سرمازدگی بیشتر شده و خسارت کمتر می‌شد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همچنین از توزیع ۴۵ هزار تن انواع بذر در سال زراعی گذشته خبر داد و گفت: در کنار این مساله سعی کرده‌ایم تا با آموزش‌های مختلف به کشاورزان سعی کنیم تا بذر بهتری به روش‌های بهینه مورد استفاده قرار گیرد چرا که برای هر هکتار بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم بذر برای هر هکتار مصرف می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه این بذور از چه کشورهایی وارد شده و آیا بذر تراریخته هم در بین اینها وجود دارد، تصریح کرد: بذور خود را از کشورهایی همچون هندوستان، چین، آمریکا،‌ آرژانتین و برزیل وارد کرده‌ایم که هیچ کدام از این بذرها تراریخته نیست، بلکه بذر هیبریدی است که از نظر بهداشتی تایید شده است.

به گفته سیف فشاری که در مقابل بذر تراریخته شکل گرفته بیشتر ناشی از عدم بهره‌مندی از علوم روز بوده که زیانش فقط به کشاورز خواهد رسید.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که سال گذشته سموم دفع آفات نباتی برای کلزا تامین نشده بود و امسال نزدیک به ۱۰ تن سم علف‌کش کلزا (اوتیزان) وارد کرد‌ایم و تولید در مجتمع آبیک در این حوزه بالای ۷ تن است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با تاکید بر اینکه به زنجیره تامین نهاده از تولید تا مشتری کمتر توجه شده اظهار داشت: این مساله باعث می‌شود که هم هزینه مبادله افزایش یافته و هم بهره‌وری پایین بیاید و رقابت‌پذیری را در مخاطره قرار دهد.

سیف با اشاره به تشکیل کارگروه فنی و تولید به انواع نهاده‌ بر مبنای اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: تا به امروز نشست‌هایی را با تولیدکنندگان انواع کودهای کشاورزی داشته‌ایم و بر همین اساس شرکت پتروشیمی شیراز دو نوع کود جدید را از سال آینده به سبد تولید خود اضافه خواهد کرد.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: کود اوره نیترات آمونیوم و نیترات آمونیوم کلسیم از جمله این دو نوع کود خواهد بود که پتروشیمی شیراز تولید خواهد کرد.

سیف در مورد میزان تولید کود کشاورزی در داخل کشور گفت: ۸۶ هزار تن ظرفیت تولید داخل اشغال شده و مابقی نیاز از خارج وارد می‌شود. در عین حال امسال در توزیع انواع کود کشاورزی ۳۳ درصد رشد داشته‌ایم.

وی همچنین به تاثیر آزمایش خاک و آب در مصرف بهینه انواع کود اشاره‌ای کرد و گفت: فقط در سه استان تهران، قزوین و لرستان ۲۵۵۵ مورد آزمایش آب و خاک انجام شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پایان همچنین از برپایی ششمین نمایشگاه فرآوری محصولات کشاورزی و صنایع وابسته از ۱۶ تا ۱۹ آذرماه خبر داد و گفت:  این نمایشگاه در محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تهران و با حضور ۱۴۰ شرکت داخلی و خارجی برگزار می‌شود که مهمترین هدف آن فراهم کردن زمینه تبادل تکنولوژی کشاورزی بین کل زنجیره کود و نهاده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *