اهم اخبار

۲۰۰ میلیون دلار برای توسعه سامانه های نوین آبیاری کشور تخصیص یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

۲۰۰ میلیون دلار برای توسعه سامانه های نوین آبیاری کشور تخصیص یافت

 معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال حدود ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار برای توسعه سامانه های نوین آبیاری در کشور در نظر گرفته شده که تاکنون ۲۰۰ میلیون دلار آن تخصیص و در بین استان ها توزیع شده است.

به گزارش ایرنا، علی مراد اکبری روز شنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی اراضی پایاب سامانه گرمسیری استان ایلام در شهرستان مرزی مهران اظهار کرد: حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور از محل منابع آب سطحی و زیر زمینی با اجرای پروژه های آبیاری و زهکشی و سامانه های نوین آبیاری در دولت تدبیر و وامید به آبی تبدیل می شود که این اتفاق به نوبه خود یکی از مهمترین مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی به حساب می آید.
وی افزود: پروژه های مهمی چون ۴۰۰ هزار هکتار زمین تحت شبکه های آبیاری زه کشی در ۱۱ استان کشور، ۵۵۰ هزار هکتار شبکه های آبیاری نوین در استان های خوزستان و ایلام، حدود ۵۰ هزار هکتار شبکه آبیاری در استان سیستان و بلوچستان و ۲۵۰ هزار هکتار نیز تحت عنوان سامانه های نوین آبیاری با رویکرد توسعه آبیاری میکرو در راس برنامه های وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد که این پروژه ها باید تا سال ۹۷ تکمیل و به بهره برداری برسند.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی یکی از پروژه های بارز و شاخص استفاده بهینه از منابع آب کشور را توسعه روش های نوین آبیاری با روش های پیپ و آبیاری بارانی در کشور دانست و یادآور شد: امسال حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای این مهم اعتبار در نظر گرفته شده است.
اکبری تاکید کرد: هفته گذشته در استان ایلام حدود ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار تنها در بحث آبیاری تحت فشار تخصیص داده شد که در صورت ظرفیت اجرای این طرح در استان این اعتبار تخصیصی تا میزان ۵۰۰ میلیارد ریال قابل افزایش و تخصیص است.
وی گفت: در بحث شبکه های نوین آبیاری حدود ۱۰۰ هزار هکتار از شبکه های کشور در استان ایلام قرار دارد که از این میزان ۵۰ هزار هکتار در دهلران و دشت عباس و مابقی در شهرستان های مهران، ایوان، سیروان و چرداول قرار دارند که قریب به اتفاق این پروژه ها در دست اجرا است.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: تاکنون بیش از هفت هزار میلیارد ریال در استان ایلام در این خصوص قرارداد منعقد شده و در این خصوص بزودی اجرای پروژه ۱۰ هزار هکتاری فکه در استان خوزستان نیز آغاز خواهد شد.
وی افزود: این پروژه تحت عنوان سامانه گرمسیری در سطح ۲۰ هزار هکتار است که امروز فاز اول آن با حضور مدیریت ارشد استان ایلام در سطح ۱۶ هزار و ۲۵۷ هکتار کلنگ زنی شد و در صورت تخصیص منابع آب توسط وزارت نیرو اجرای مراحل بعدی این پروژه را نیز در آینده نزدیک آغاز خواهیم کرد.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: از ۲۲۰ هزار هکتار پروژه هایی که در کشور در آبخور شبکه ۳ و ۴ آبیاری و زهکشی وجود دارد حدود ۹۷ درصد آنها به صورت تحت فشار است که این خود یک رویکرد جدید است که کشور را به سمت بهینه کردن مصرف آب هدایت می کند.
اکبری یادآور شد: اقدام های بسیار خوب و کارسازی در حوزه های مرتبط با آب در دولت تدبیر و امید با توجه به خشکسالی های اخیر در مناطق مختلف کشور انجام شده است.
استان ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی است که از این میزان ۲۴۰ هزار هکتار زراعت دیم و ۸۰ هزار هکتار آن آبی است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *