اهم اخبار

مدیرعامل شرکت ورتو: تولیدکنندگان با از خودگذشتگى چرخ اقتصاد کشور را می چرخانند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نگین ایوبی گفت: کسانى که درصنعت هستند و دوام آورده اند فشارهای زیادی را تحمل کرده اند و بزرگ مردان و زنانى هستند که با از خودگذشتگى چرخ اقتصاد کشور را می چرخانند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، مدیرعامل شرکت ورتو در پاسخ به سوال خبرنگار اگروفودنیوز مبنی بر اینکه؛ کارآفرینان تا چه حد در شرایط سخت تحریمی کشور توانسته‌اند به اهداف مختلف کشور از جمله اقتصاد مقاومتی و رونق تولید کمک کنند و در این زمینه ارگان های دولتی در این مسیر چه حمایتی از تولیدکنندگان داشته اند؟  گفت: با توجه به شرایط فعلى کشور و تحریمهاى اعمال شده که منجر به کمبود مواد اولیه و نوسانات شدید قیمتها شده و از سوى دیگر قوانین دست و پا گیر واردات که متاسفانه هر روز هم تغییر می کنند بسیار غیر کارشناسى بوده و همه این قوانین به صورت آزمون و خطا است و تولید کننده بیشترین فشار را تحمل کرده که علاوه بر فشارهاى مالى فشارهاى روانى را هم تحمل می کند که فقط بتواند به فرمایش رهبر کشورمان چرخ اقتصاد را به حرکت در بیاورد.

مهندس ایوبی ادامه داد: بسیارى از کار آفرینان نوپا تاب این همه ناملایمات را نداشته و تمام سرمایه خودشان را از دست داده اند و ورشکسته شده اند و عده ای دیگر نیز به هر نحوى مقاومت کرده اند و در این شرایط دشوار در حال فعالیت می باشند.

وی افزود: مشکلاتى که کارآفرینان با آنها مواجه هستند ابتدا گرفتن مجوزات داخلى و تمدید آنها براى تولید است. بعنوان مثال شخصى با یک سرمایه محدود قصد دارد یک کارگاه کوچک راه اندازى کند اولین قدم گرفتن مجوز است، که از صنف نامه هایی به ارگان هایی داده می شود که باید استعلامات انجام شود. متاسفانه تمامى این ارگانها نیز هر کدام با چند اداره و ارگان دیگر باید مکاتبه کنند تا آیا موافقت نمایند یا خیر و در نهایت کارآفرین یا می تواند انجام بدهد و کلى از سرمایه اش صرف عوامل غیر مرتبط با تولید می شود و یا توانایى نداشته و از کار منصرف می شود.

ایوبی در ادامه گفت: و در این مدت چندین بار باید مدارک مختلف ارائه بدهند و با توجه به اینکه زیر ساخت مراحل ادارى در کشور به صورت اینترنتى نیست و یا کارفرما توانایی کار با سیستم را ندارد این بخش هم با گرفتاری فراوان به پایان اگر برسد و کارآفرین هم در این مدت از سرمایه اى که براى تولید در نظر گرفته است ،هزینه نموده حالا با جیب خالى به مرحله تولید میرسد.

مدیرعامل شرکت ورتو عنوان کرد: حال با این شرایط سخت کارآفرین به تولید رسید، اداره مالیات و اداره کار با پرداخت حق بیمه هاى بسیار بالا و درآمد نداشته اى که باید مالیات بدهد، و از همه مهمتر کارگرانى که حقوق جواب هزینه هاى زندگیشان را نمی دهد و به کارفرما فشار می آورند و کارفرمایی که در ابتداى کار همه سرمایه اش را صرف هزینه های غیر تولید کرده والان نیز اول راه است و بازار فروش ندارد و به درآمد نرسیده و باید کلى فشار را تحمل کند.

وی گفت: در این مدت تمامى ارگانهاى مرتبط با بازدیدهاى مکرر به تولیدى وگرفتن ایرادات مختلف و هزینه تراشى راه نفس کارآفرین را می بندند. حالا بنظر شما کسانى که درصنعت هستند و دوام آورده اند چه فشارهایی را تحمل کرده اند غیر از اینکه بزرگ مردان و زنانى هستند که با از خودگذشتگى چرخ اقتصاد کشور را می چرخانند.

مدیرعامل شرکت ورتو راهکارها و انتظارات از دولت و ارگانهاى مختلف را چنین عنوان کرد: اگر چین به قدرت اقتصادى دنیا بدل شده است به این دلیل است که مسئولان مربوطه به تمام کسانى که قصد تولید داشته اند با هر توانى وهر امکاناتى مجوز تولید داده و فقط با درجه بندى کردن محصولاتشان اجازه تولید را صادر کردند. همیشه همه شرایط شاید مطلوب کار نباشد ولى اگر دولت با توجه به شرایط و دسته بندى کردن نیازات کشور به کسانى که متقاضى تولید هستند با استفاده از مشاورین خبره و مشاوره و حمایت از آنها با دادن امکانات و وامهاى سریع و کم بهره مثل سایر کشورها اقدام کند و بجاى مراحل پیچیده براى اخذ مجوز تولید با یک فرآیند ساده این کار انجام بشود مطمئنا با توجه به منابع داخلى خوبى که دارا هستیم، می توانیم به قطب بزرگ صنعتى دنیا تبدیل بشویم.

وی گفت: اما متاسقانه رانتها و روابط در تمامى لایه هاى جامعه نفوذ کرده و ترمزى براى یک جهاد اقتصادى شده است، وبه جاى ریشه یابى و رفع آن منکر تمام ایرادات می شویم.

ایوبی ادامه داد: متاسفانه ما در گرانى مثلا بنزین یا نحوه پرداخت مالیات مرتبا خودمان را با کشورهاى پیشرفته مقایسه می کنیم و از آنها الگو می گیریم ولى در مسایلى مانند رفاه اجتماعى ویا حمایت دولت از کار آفرینان یا نحوه بانکدارى و وامهاى بى بهره یا کم بهره هیچ مقایسه اى صورت نمی گیرد و آنها را قبول نداریم و نتیجه همه اینها ایجاد تورم و گرانى و فرو پاشى اقتصاد کشور است.

وی عنوان کرد: وارد کننده با دور زدن تحریمها مواد اولیه مورد نیاز را وارد کشور می کند سپس به دلیل روادید کارى به قدری پرسه ترخیص طول می کشد و هزینه به وارد کننده تحمیل می شود که یا تاریخ انقضا محصول فرا می رسد یا به قدری هزینه هاى پرداختى افزایش می یابد که محصول با چند برابر قیمت به کارخانه می رسد و این حجم سنگین مالى را براى تولید دارد. تولید کننده نیز به همچنین وضعى مواجه هست ولى متاسفانه مرتبا تکرار می شود و بعد انتظار رونق اقتصادى داریم.

ایوبی در پایان گفت: کارآفرینان خواهان رسیدگى به کوتاه کردن مراحل و مجوزات براى تولید و واردات بوده تا بتوانند با تمام تلاش ایده رهبری را به حقیقت برسانند.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *