اهم اخبار

مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی: پیش بینی تولید ۱۴۰ هزار تن قزل آلا در سال ۹۸/ حداکثر قیمت هر کیلو قزل آلا در خرده فروشی‌ها ۳۸ هزار تومان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی گفت: با توجه به خسارت مزارع استان‌های اصلی تولید در پی وقوع سیل اخیر پیش بینی می‌شود که تولید قزل آلا به ۱۴۰ هزار تن برسد.

 

 

آرش نبی زاده، مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار قزلآلا اظهار کرد: اگرچه قیمت کنونی قزل آلا نسبت به یک ماه اخیر در عمده فروشی‌ها ۱۵ درصد کاهش داشته است، اما خبری از افت قیمت در خرده فروشی‌ها نیست.

وی گرمای هوا، افزایش تلفات در واحد‌های پرورش، صید زود هنگام و ازدیاد عرضه را از جمله دلایل کاهش قیمت قزل آلا در بازار اعلام کرد و گفت: طبق روال همه ساله، مسائل حاشیه‌ای و فرهنگ نادرست کاهش مصرف در فصل گرما بر زیان تولیدکنندگان دامن می‌زند.

نبی زاده قیمت هر کیلو قزل آلا درب مزرعه را حدود ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که به سبب سودجویی عوامل واسطه هر کیلو قزل آلا در خرده فروشی‌ها ۳۶ تا ۳۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی ادامه داد: همه ساله افزایش دمای آب در فصل گرما تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد که آن‌ها برای جلوگیری از افزایش تلفات چاره‌ای جز برداشت زودهنگام ندارند که همین امر به سبب وزن پایین ماهی، بازار صادراتی و ازدیاد عرضه بازار داخل را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی عرضه مستقیم ماهی را یکی از راهکار‌های کنترل قیمت و جلوگیری از سودجویی عوامل واسطه در بازار برشمرد و گفت: این در حالی است که با وجود پیگیری‌های مکرر سازمان میادین میوه و تره بار با اتحادیه همکاری لازم را نداشته است. از این رو پیش بینی می‌شود که روند کنونی قیمت تا ۲ ماه آینده استمرار یابد و مجدد با ازدیاد تقاضا در فصل سرما، قیمت افزایش می‌یابد.

نبی زاده با اشاره به اینکه تولیدکنندگان تمایل چندانی به تولید قزل آلا ندارند، بیان کرد: با توجه به خسارت مزارع استان‌های اصلی تولید در پی وقوع سیل اخیر پیش بینی می‌شود که امسال مجموع تولید قزل آلا به ۱۴۰ هزار تن برسد.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه صادرات قزل آلا نسبت به مدت مشابه سال قبل تعریفی ندارد، افزود: وقوع سیل در ماه‌های اخیر موجب شد تا ماهیان بزرگ از مزارع حذف شوند که به همین دلیل صادرکنندگان رغبتی به صادرات ندارند و همواره پیش بینی می‌شود از نیمه دوم سال ماهیان برای بازار صادراتی آماده شوند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *