اهم اخبار

ممیزهای بهداشتی، سدی در برابر بیماری‌های پاییزی دام و طیور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: ممیزهای بهداشتی در واحدهای دام و طیور تشدید شده تا با تغییر فصل و ورود به پاییز، مهاجرت پرندگان مهاجر به استان باعث بروز و شیوع بیماری‌های حاد نشود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ محمد اصغرزاده اظهار کرد: در موضوع بیماری‌های دام و طیور نباید به فصل اکتفا کرد و باید مراقبت و پایش در تمام فصول سال صورت گیرد.

وی افزود: تب کریمه کنگو مخصوص فصل تابستان و گرم است، اما ممکن است این بیماری در سایر فصول نیز رویت شود؛ تب مالت یا تب برفکی مرتبط با فصل خاصی است، اما در دیگر فصل‌ها نیز دیده می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل خشکسالی دام‌ها به صحرا نمی‌روند و بیشتر در فضای بسته نگهداری شده و احتمال ابتلا به باکتری و ویروس‌های زیادی را افزایش می‌دهند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به وضعیت مقاومت باکتری‌ها و ویروس‌ها در مقابل سرما و گرما گفت: بیماری‌های فصلی وجود دارد به عنوان مثال در فصل زمستان و پاییز بیماری‌های سرما دوست مثل تب برفکی خود را نشان می‌دهند و نکته حائز اهمیت این است که در بحث دام‌های سبک و سنگین در حال تنظیم واکسن تب برفکی هستیم.

اصغرزاده با بیان اینکه مدیران صنعتی و نیمه صنعتی خود را ملزم به تهیه و تزریق واکسن هستند، تصریح کرد: واحدهای عشایری نیز در بحث دام‌های سبک سازمان دامپزشکی واکسن رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد و در مورد واحدهای روستایی در حال پیگیری هستیم تا واکسن رایگان برای تزریق در اختیار روستاییان قرار گیرد.

وی ادامه داد: در موضوع ایمنی دام در برابر تب برفکی، کانون احتمالی در حال تشکیل است و پایش حمل و نقل غیر مجاز و رعایت نکردن شرایط بهداشت قرنطینه‌ای، امنیت واحد و واکسیناسیون باید صورت گیرد تا اگر ویروسی در حال گردش باشد امکان انتقال از خوراک و مکان به حداقل برسد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با تاکید بر واکسیناسیون و رعایت ضوابط بهداشتی گفت: در موضوع  بیماری ppr  یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک، خراسان جنوبی جزء استان‌هایی است که پوشش واکسن به صورت رایگان را داراست.

اصغرزاده ادامه داد: در حوزه دام تست و رصد و پایش در مورد تب مالت و بروسلز در واحدهای صنعتی و روستایی در حال انجام است و تب مالت یکی از شایع ترین بیماری‌های مشترک بین دام و انسان بوده که توانایی انتقال از فرآورده‌های تولیدی را دارد و به صورت سالانه ۱۶ هزار راس تست تب مال و بروسلز انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در حوزه مربوط به طیور در دو سال گذشته تاکنون واحدهای روستایی را مقاوم به واکسن نیوکاسل مقاوم حرارت کرده‌ایم و در واحدهای صنعتی، مرغ مادر و واحدهای تخم گذار به کمک دامپزشکی واکسن به صورت آشامیدنی به مرغ‌های بومی به صورت رایگان می‌دهیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده در برابر مهاجرت برندگان آبزی و آزاد پرواز گفت: واحدهای صنعتی و تخم گذار ناظر دامپزشک و اصول فنی بهداشتی هستند و تمام واحدها ملزم به تزریق واکسن آنفولانزای فوق حاد و بیمه کردن طیور خود هستند.

اصغرزاده با بیان اینکه در بحث جوجه‌ریزی، ممیزهای بهداشتی را بسیار تشدید کرده‌ایم تا امسال با ورود پرندگان مهاجر به استان مقاومت از طریق واکسن و بیمه را دارا باشیم، ادامه داد: شرایط امنیت زیستی واحدهای پرورشی را بالا بردیم که در راستای همین امور دستگاه قضایی کمک و همکاری خوبی داشته است.

اصغرزاده با تاکید بر آگاه‌سازی در بحث پرندگان مهاجر، گفت: علاوه بر اطلاع رسانی و آگاه کردن واحدهای پرورشی، به مراقبت و پایش ادامه خواهیم داد و واحدهای مرغداری نیز باید از رفتارهای مخاطره آمیز جلوگیری کنند، دام‌های خود را رها نکرده و مسائل امنیت زیستی و قرنطینه را به شدت رعایت کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما واحدهای مرغداری یا گوشتی بیشتر مشکل دما را دارند و باید در بحث تاسیساشان دقت کنند چراکه کنترل بسیاری از بیماری‌ها توسط مدیریت واحدهای پرورشی در حال انجام است.

اصغرزاده با بیان اینکه در تمام واحدهایی که مرغ گوشتی قرار است به مرحله کشتار برسد تست آنتی بیوتیک گرفته می‌شود تا آنتی بیوتیک‌های غیرمجاز استفاده نشده باشد و مرغ از لحاظ بهداشتی مورد تائید قرار گیرد، یادآور شد: در همه امور ابتدا باید پیش بینی سپس پیشگیری و بعد در درمان را داشته باشیم.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *