اهم اخبار

میز کشوری صادرات گلاب تشکیل می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

برگزاری میز کشوری صادرات گلاب از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان واگذار شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز) به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان، در راستای واگذاری میز کشوری توسعه صادرات گلاب به اتاق کاشان توسط سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان صمت استان اصفهان و به منظور بررسی مسائل و مشکلات تولیدکنندگان گلاب در منطقه و برنامه‌ریزی جهت برگزاری میز کشوری با حضور تشکل‌های تولیدکننده گلاب در سطح کشور، جلسه‌ای با حضور مسئولان و تشکل‌های ذی‌ربط در اتاق کاشان برگزار شد.

۶۰ درصد صادرات گلاب از طریق گمرکات کاشان انجام می‌شود

اکبر شجری،  دبیر کل اتاق کاشان در این جلسه با اشاره به آمار صادرات گلاب و عرقیجات از سال ۹۴ تا ۹۸ توسط گمرک کاشان اظهار داشت: به طور متوسط بیش از ۶۰ درصد از گلاب صادراتی کشور از طریق گمرک این منطقه انجام می‌شود.

شجری افزود: این اتاق برای توسعه صادرات گلاب با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران حضور صادرکنندگان و تولیدکنندگان گلاب را در نمایشگاه‌های بین‌المللی تسهیل خواهد کرد

رفع مشکلات تولیدکنندگان گلاب راهگشای اقتصاد منطقه

سیدتقی حجازی، رئیس انجمن گل سرخ کاشان نیز در ادامه جلسه با بیان اینکه امید است سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه راهگشا باشند، افزود: محصولات تولیدی در این زمینه می‌تواند ارزش افزوده بالایی داشته باشد و بر همین اساس توجه به تولیدکنندگان و رفع مشکلات آنان می‌تواند وضعیت اقتصاد منطقه را متحول کند.

حجازی با بیان اینکه تمامی اسانس‌های وارداتی فرآوری‌شده و غیرطبیعی است، اظهار داشت: این اسانس‌ها در بسیاری از محصولات استفاده می‌شود در حالی که لازم است اسانس تولیدی توسط تولیدکنندگان داخلی به عنوان یک ماده اولیه در صنایع مختلف شناسایی شود.

۱۴۰۰ کارگاه تولید گلاب و عرقیجات گیاهی در کاشان

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان گلاب و عرقیجات گیاهی شهرستان کاشان در ادامه جلسه با بیان اینکه منطقه کاشان بیش از یک هزار و ۴۰۰ کارگاه تولید گلاب و عرقیجات گیاهی سنتی دارد، افزود: علاوه بر واحدهای سنتی، در منطقه کاشان ۳۷ کارخانه و ۷۸ کارگاه نیمه صنعتی در حوزه گلاب و عرقیجات در چهار بخش نیاسر، قمصر، برزک و مرکزی فعالیت دارند.

سیدرضا نوابی گفت: تعدادی از کارگاه‌های سنتی از جهاد کشاورزی مجوز گرفته و تحت پوشش اتحادیه نبوده و این موضوع مشکلاتی را برای اتحادیه ایجاد کرده است که لازم است این موضوع توسط مسئولان رسیدگی شود. وی همچنین به منظور تامین مواد اولیه جهت ظروف محصولات از شرکت پتروشیمی، خواستار تاسیس تعاونی تولیدکنندگان گلاب شد.

صادرات گلاب با تشکیل شرکت‌های متخصص صادراتی

حسین خصاف، بازرس کانون گل محمدی و گیاهان معطر نیز در ادامه جلسه افزود: تجارت و صادرات یعنی مراوده و در این راستا برای شناسایی بازار مصرف کننده، تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی و خارجی حضور فعال داشته باشند.

خصاف خواستار تاسیس شرکت‌های واسطه‌ای جهت مدیریت صادرات گلاب شد و افزود: ایجاد شرکت‌های متخصص در امر صادرات می‌تواند راهگشای صادرات گلاب و فرآورده‌های آن در بازارهای بین‌المللی که پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد، شود.

کاشان در حوزه گلاب حرف اول را می زند

کریم سلیمی، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان  نیز در ادامه جلسه با بیان اینکه قطب تولید گلاب کشور و حتی جهان کاشان است، اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته میز گلاب به استان اصفهان و اتاق بازرگانی کاشان واگذار شده است و امیدواریم با تشکیل میز ملی گلاب در اتاق بازرگانی کاشان و با رایزنی‌های صورت گرفته، مشکلات حوزه تولید و صادرات گلاب کشور شناسایی شود و در راستای رفع آن اقدامات لازم صورت پذیرد.

سلیمی ضمن با اشاره به اهمیت تشکیل میز گلاب افزود: کاشان در حوزه گلاب حرف اول را می زند و تولیدکنندگان در این حوزه ایده‌های بسیار خوبی دارند که در صورت حمایت و تحقق آن بهره‌وری بالا و ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد می‌شود.

سلیمی ضمن اشاره به صادرات شش و نیم میلیون دلاری در سال گذشته گفت: در همین زمان چهل و یک میلیون دلار اسانس وارد کشور شده است در حالی که تولیدکنندگان داخلی می‌توانند این میزان اسانس را تولید و در اختیار متقاضیان قرار دهند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *