اهم اخبار

هرز رفت حداقل یک میلیون تن گندم به سمت خوراک دام و طیور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود علوفه، حداقل یک میلیون تن گندم به سمت خوراک دام و طیور هرز رفته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۴ میلیون و ۵۶۰ هزار تن گندم با ارزش حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ تا ۳۹ درصد کاهش یافته است.

افت ۳۹ درصدی خرید تضمینی نسبت به سال قبل

او افزود: با توجه به شرایط خشکسالی، حداقل یک میلیون تن گندم تولیدی به سمت خوراک دام و طیور هرز رفته است.

هاشمی با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم تا شهریور ادامه دارد، بیان کرد: برآوردها حاکی از آن است که میزان خرید تضمینی گندم به ۵ میلیون تن برسد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران از پرداخت ۱۰۰ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: امسال در روند پرداخت مطالبات مشکلی وجود ندارد و چند روز پس از ثبت در سامانه وجه گندم به حساب کشاورزان واریز می‌شود‌.

نرخ ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی جوابگوی بذر و سایر هزینه هاست

او با تاکید بر ابلاغ هرچه سریع تر قیمت خرید تضمینی گندم بیان کرد: در شورای قیمت گذاری نرخ ۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید تضمینی هر کیلو گندم مصوب شده که امیدواریم وزیر جهاد هر چه سریع تر نرخ را ابلاغ کند.

هاشمی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم بیان کرد: سال گذشته ۲ میلیون تن گندم برای ذخایر استراتژیک وارد شد که امسال برای رفع نیاز کشور بدون احتساب ذخایر استراتژیک حداقل ۳ میلیون تن گندم باید وارد شود.

این مقام مسئول با اشاره به گلایه کشاورزان نسبت به نرخ بالای بذر گفت: بذر از جمله نهاده هایی است که دولت یارانه می دهد و این طور نیست که بازار آن رها شده باشد، اما موضوع نگهداری گندم در انبار دلالان مربوط به امسال و سال گذشته نیست، بلکه از ۱۰ها سال قبل این اتفاق می افتد و در نهایت دلالان به تدریج گندم را در بازار عرضه می کنند.

او ادامه داد: بنابر برآورد قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تومانی بذر، سایر هزینه های تولید و احتساب سود متعارف قیمت منطقی خرید تضمینی هر کیلو گندم ۷ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

هاشمی با اشاره به اینکه کمبودی در گندم آرد تولیدی نداریم، افزود: اهمال در واردات نهاده‌های دامی و کمبود خوراک دام و طیور از طریق فشار به گندم خوراکی در حال تامین است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط خشکسالی، کمبود علوفه و گرانی نهاده‌های دامی بخشی از گندم تولیدی به سمت واحدهای دامداری و مرغداری هرز رفت، هر چند موضوع قاچاق نسبت به سال قبل کمتر بوده است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *