اهم اخبار

ورود ۵ کشتی نهاده به کشور و رفع نیاز دامداران و مرغداران تا پایان سال

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه ۵ محموله کنجاله سویا در بنادر تخلیه می‌شود, گفت: مشکلات نهاده تولیدکنندگان در شهریور ماه و تا پایان سال کاملاً برطرف شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از فارس؛ طی چند ماه گذشته کاهش عرضه نهاده‌های دامی مشکلاتی را برای تولید کنندگان مرغ و گوشت کشور ایجاد کرده بود به طوری که قیمت این کالاهای اساسی در بازار افزایش یافت و قیمت مرغ از کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم عبور کرد اما به تازگی اخباری رسیده مبنی بر اینکه کشتی‌های نهاده  وارداتی در آستانه ورود به کشور و یا تخلیه در بنادر هستند و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی می‌کنند که مشکل خوراک دام و طیور برطرف می‌شود. سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفته است که پیش‌بینی‌های لازم برای تامین کامل نهاده‌ها تا پایان سال هم فراهم شده است.

صدرالله دولت سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان این که ۵ کشتی حامل نهاده‌های دامی به کشور حدود ۳۰۰ هزار تن کنجاله سویا در حال تخلیه در بنادر است پیش بینی کرد که در ماه شهریور هیچ مشکلی از نظر این نهاده ضروری وجود نخواهد داشت.

وی ابراز امیدواری کرده است که با تامین نهاده‌های مورد نیاز تولید کنندگان التهاب بازار فروکش پیدا کند و مشکل دامداران و مرغداران هم برطرف شود.

وی اشاره‌ای نکرده است که این محموله‌ها از کدام کشور وارد شده است.

پس از جنگ روسیه و اوکراین واردات کالاهای اساسی به معضل بزرگی تبدیل شده زیرا کشورهای صادر کننده کمتر شده‌اند آنها با وضع تعرفه‌های مالیاتی صادرات را محدودتر کرده‌اند.

حدود ۷۵ درصد خوراک دام و طیور مورد نیاز تولید کنندگان از طریق واردات تامین می‌شود و سالانه حدود ۵٫۵ میلیارد دلار برای واردات این نوع نهاده‌ها ارز از کشور خارج می‌شود ضمن اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های تولید محصولات پروتئینی هم مربوط به هزینه‌های خوراک است.

طی سال‌های گذشته به دلیل اختصاص ارز ارزان قیمت به واردات نهاده ها فساد و رانت در این حوزه وجود داشته و بعضاً با وجود واردات کافی همواره مشکلات تولید کنندگان در کشور برطرف نمی‌شد در دولت سیزدهم با تبدیل ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان به ۲۸۵۰۰ تومان تا حدودی رانت و فساد در این حوزه کاهش یافته است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: فارس

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *