اهم اخبار

پروبیوتیک‌ها در بهبود حالت تهوع دوره بارداری موثرند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مطالعات نشان می دهد که پروبیوتیک‌ها به طور قابل توجهی علائم تهوع، استفراغ و یبوست مرتبط با بارداری را بهبود می بخشند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ساینس‌دیلی، تهوع و استفراغ حدود ۸۵ درصد از بارداری‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی، به ویژه در اوایل بارداری تأثیر بگذارد.

«آلبرت تی لیو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، در این باره می‌گوید: «علت تهوع و استفراغ در دوران بارداری تا به امروز ناشناخته است. نظریه‌های مختلفی ارائه شده است، اما هیچ یک از آنها قطعی نیستند.»

از پروبیوتیک ها به عنوان “باکتری‌های مفید” یاد می‌شود. آنها را می‌توان در غذاهایی مانند ماست، کیمچی، کفیر، و کلم ترش یافت. پروبیوتیک ها نیز به عنوان مکمل‌های غذایی در دسترس هستند.

طبق گزارش مرکز ملی سلامت، به غیر از ویتامین‌ها، پروبیوتیک ها یا پری بیوتیک ها سومین مکمل غذایی پرمصرف برای بزرگسالان هستند.

تصور می‌شود که پروبیوتیک ها از اجتماع میکروب‌های مختلف که اغلب به عنوان “میکروبیوم روده” در دستگاه گوارش شناخته می‌شوند، حمایت می‌کنند.

در دوران بارداری، هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون افزایش می‌یابد و تغییرات فیزیکی زیادی ایجاد می‌شود. این افزایش‌ها همچنین می‌توانند میکروبیوم روده را تغییر دهند، که احتمالاً بر عملکرد سیستم گوارشی تأثیر می‌گذارد و باعث علائم ناخواسته مانند تهوع، استفراغ و یبوست می‌شود.

محققان تصمیم گرفتند تعیین کنند که آیا مصرف مکمل پروبیوتیک می‌تواند برای عملکرد دستگاه گوارش در دوران بارداری مفید باشد یا خیر.

مطالعه به مدت ۱۶ روز به طول انجامید. در مجموع ۳۲ شرکت کننده یک کپسول پروبیوتیک را دو بار در روز به مدت شش روز مصرف کردند و سپس دو روز کنار گذاشتند و مجدداً چرخه را تکرار کردند.

آنچه محققان دریافتند این بود که مصرف پروبیوتیک به طور قابل توجهی باعث کاهش تهوع و استفراغ می‌شود. تعداد ساعاتی که شرکت کنندگان احساس تهوع داشتند تا ۱۶ درصد کاهش یافت و تعداد دفعات استفراغ آنها ۳۳ درصد کاهش یافت.

مصرف پروبیوتیک همچنین به طور قابل توجهی علائم مرتبط با کیفیت زندگی مانند خستگی، کم اشتهایی و مشکل در حفظ فعالیت‌های اجتماعی عادی را بهبود بخشید.

همچنین مشخص شد که پروبیوتیک ها به طور قابل توجهی یبوست را کاهش می‌دهند.

سرویس خبری: تغذیه و سلامت

منبع: ساینس‌دیلی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *