اهم اخبار

پیشنهاد مقام‌ روس برای راه‌اندازی مرکز مشترک کنترل مبادلات دامی با ایران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون رئیس سرویس فدرال نظارت بر بهداشت دامی و گیاهی روسیه پیشنهاد داد که این کشور و جمهوری اسلامی ایران در مرز به عنوان نمونه در بندر امیرآباد ایران،‌مرکز مشترکی برای کنترل مبادلات دامی، گیاهی و آبزیان ایجاد کنند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا، کنستانتین ساونکوف در نشست مشترک نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی و دومای دولتی روسیه در مسکو افزود: ایجاد این مرکز مشترک، امکان استقرار ناظران دو کشور را فراهم و تجارت محصولات کشاورزی و شیلات را میان دو کشور تسهیل می کند.

وی اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته، سرویس فدرال نظارت بر بهداشت دامی و گیاهی روسیه همکاری بسیار ثمربخشی را با همکاران ایرانی خود داشته است و طرفین،‌ بازرسی های متقابلی را از مراکز کنترل یکدیگر داشته اند.

معاون سرویس فدرال نظارت بر بهداشت دامی و گیاهی روسیه گفت:‌در سه سال گذشته، صادرات ماهیان زنده از ایران به روسیه افزایش چند برابری داشته است و علاوه بر آن مبادلات دوجانبه از جمله گوشت مرغ سرد شده و منجمد و گوشت گاو و گوسفند و لبنیات رو به افزایش است.

وی گفت: به نظر می رسد برای آسان کردن روندها برای مناسبات تجاری، شاخص های مورد نظر در زمینه الزامات و ویژگی های محصولات گیاهی و دامی را هماهنگ کنیم تا مشکلی در مسیر صادرات و واردات به هر یک از طرفین وجود نداشته باشد.

ابراز تعجب از فروش محصولات ایرانی با نشان کشورهای دیگر در روسیه

سرگی لیسوفسکی معاون کمیسیون کشاورزی دومای دولتی روسیه نیز در سخنانی در این نشست، از ایده هماهنگ سازی قوانین کنترل محصولات گیاهی و دامی این کشور و ایران استقبال کرد و گفت:‌ هماهنگی شاخص های دو کشور در زمینه کیفیت تولید و صلاحیت عرضه محصولات به بازار، انگیزه خوبی برای توسعه مناسبات تجاری خواهد بود.

وی در ادامه ارتباط مستقیم تجار ایرانی و روس را خواستار شد و گفت: جای تعجب است که بسیاری از محصولات ایرانی با نشان و برندهای کشورهای دیگر در روسیه به فروش می رسد.

وی اظهار داشت: تولیدکنندگان ایران و روسیه باید ارتباطات مستقیمی با یکدیگر برقرار کنند تا کالاها از طریق واسطه ها به دست مصرف کنندگان در دو کشور نرسد.

معاون کمیسیون کشاورزی دومای دولتی روسیه با بیان اینکه بسیاری از مشکلات فراروی توسعه مناسبات این کشور و جمهوری اسلامی ایران از میان برداشته شده است، گفت: از سال ۲۰۱۴ و به دنبال تحریم های ضد روسیه، ایران در برخی مبادلات تجاری این کشور، جایگزین اروپا شد و دو کشور همکاری فعالانه ای در این عرصه داشتند.

لیسوفسکی با اشاره به بازدید خود از مراکز کنترل محصولات گیاهی و دامی ایران گفت: زمانی که سخن از مبادلات تجاری با ایران شد، سوالاتی در زمینه چگونگی حمل و نقل، استانداردها و انبارهای مورد نیاز برای نگهداری کالا مطرح شد اما وقتی از ایران بازدید کردیم از فناوری بالای ایران در تولید محصولات تعجب کردیم و اینگونه بود که در سال ۲۰۱۶ محصولات لبنی و دامی از ایران به روسیه و برعکس مبادله شد.

وی همچنین با اشاره به عزم روسیه برای توسعه تجارت با ایران گفت:‌ روسیه در حال بهینه سازی بنادر ماخاچ قلعه،‌ آستراخان و اولیا برای توسعه مراودات تجاری با ایران از طریق دریای خزر علاوه بر دیگر سازوکارهای انتقال کالا است.

اختصاص ۸۴ درصد تجارت ایران و روسیه به بخش کشاورزی

آرتیوم مالهسیان معاون اداره کل همکاری های بین المللی وزارت کشاورزی فدراسیون روسیه نیز در سخنانی در این نشست گفت:‌ در سال ۲۰۲۲ میلادی، حدود ۸۴ درصد حجم تجارت ایران و روسیه را محصولات کشاورزی تشکیل می داد و در سال جاری میلادی نیز صادرات و واردات محصولات از طرفین در حال افزایش است.

پیش از این، برخی منابع رسمی حجم تجارت ایران و روسیه در سال ۲۰۲۲ میلادی را حدود پنج میلیارد دلار اعلام کرده اند.
در این نشست همچنین ولادیمیر کاشین، رییس و نیکولای واسیلیف معاونان رئیس کمیسیون کشاورزی دومای دولتی روسیه حضور داشتند.

رحمت الله نوروزی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه، ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و حسین ملکی معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز در این نشست پیشنهادهای خود برای توسعه مناسبات دوجانبه با بهره گیری از ظرفیت پارلمان ها را مطرح کردند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *