اهم اخبار

چگونه جهش تولید را محقق کنیم؟| کشور در تولید دانه‌های روغنی ۳ ساله خودکفا می‌‎شود اما شرط دارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت:در صورتی که محصولات تولیدی کشاورزان بازار رسانی لازم را داشته باشند و آنها از تولید محصولات خود ضرر نکنند، بخش کشاورزی و کشاورزان آمادگی لازم برای جهش تولید را دارند.

محمد شفیع ملک زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: در حال حاضر که با تحریم و شرایط خاص کرونا مواجه هستیم و از طرفی به هر کشوری برای واردات محصولات کشاورزی نمی شود اعتماد کرد، مشکلاتی زیادی برای واردات محصولات کشاورزی داریم.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی، در سال گذشته باعث رشد اقتصادی کشور شد و از منفی شدن آن جلوگیری کرد  افزود: با توجه به ظرفیت هایی که کشاورزی کشور دارد، می تواند کمک کند که مشکلات موجود رفع شود.

این مقام صنفی تاکید کرد: تولیدات بخش کشاورزی نیاز کشور به کالاهای اساسی و مواد غذایی را تامین می کند و ظرفیت مناسبی برای صادرات و ارز آوری دارد.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ادامه داد: پشت نامگذاری امسال با عنوان جهش تولید، اهداف بزرگی دنبال می شود و برنامه ریزی و  مسائل کارشناسی را در پشتوانه دارد اما باید توجه داشت باید امکانات و زیر ساختهای رسیدن به این مهم را نیز در کشور فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه مشکل فروش و عرضه محصولات کشاورزی و فرآوری  آنها نیز برای رشد و جهش بخش کشاورزی باید رفع شود  تصریح کرد: اکنون در شهرهای جیرفت و کهنوج با مشکل تولید مازاد پیاز روبه رو هستیم اما در صورتی که صنایع تبدیلی مناسبی داشتیم محصول مازاد تولید شده تبدیل به پودر پیاز شده یا در انبار های نگهداری می شد.

وی یاد آور شد که در بسیاری از استان های کشور حتی فضای مناسبی برای ذخیره سازی محصولات کشاورزی مازاد مصرف نداریم تا  با نگهداری آنها، در آینده توزیع و مصرف شود.

مشکل بازررسانی محصولات کشاورزی حل شود، کشاورزان آماده جهش تولید هستند

ملک زاده گفت: شناخت بازارهای مصرف و هدف برای رسیدن به جهش تولید بسیار مورد اهمیت است، زیرا در صورتی که تولید را افزایش دهیم اما شرایط بازار رسانی مناسب را نداشته باشیم، با مشکل مواجه خواهیم بود.

وی اظهار داشت:کشاورزان با مشکلات زیادی که داشته اند در سال های اخیر در تولید گندم به خود کفایی رسیده اند و برای تولید دیگر محصولات نیز مشکلی ندارند به طوری که اگر حمایت درستی از بخش کشاورزی صورت گیرد و حسن نیت وجود داشته باشد، در عرض ۲ تا ۳ سال می توانیم در تولید دانه های روغنی که اکنون به شدت وابسته به واردات هستیم خودکفا شویم و دیگر حتی نیاز به واردات یک لیتر روغن نخواهیم داشت.

این مقام مسئول تاکید کرد: در صورتی که بتوانیم محصولات تولیدی کشاورزی بازار رسانی لازم برای مصرف داخلی و صادرات داشته باشند و کشاورزان از تولید محصولات خود ضرر نکنند، بخش کشاورزی و کشاورزان آمادگی لازم برای جهش تولید را دارند.

ملکزاد گفت: در صورتی که تولید در بخش کشاورزی را افزایش دهیم اما نتوانیم بازار رسانی لازم را داشته باشیم علاوه بر اینکه ضررو زیادی به کشاورزان وارد می کنیم، منابع طبیعی کشور را را دچار آسیب خواهیم کرد.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *