اهم اخبار

کاهش ۲۰ کیلوگرمی مصرف لبنیات هر نفر در خراسان شمالی طی یکسال

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از کاهش ۲۰ کیلوگرمی مصرف لبنیات از سوی هر فرد در این استان طی سال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ دکتر فلوریا انفرادی با اشاره به روز جهانی پوکی استخوان، اظهار کرد: میزان مصرف لبنیات از سوی هر فرد در این استان طی یک سال ۹۰ کیلوگرم بوده اما اکنون این مقدار به حدود ۷۰ کیلوگرم رسیده است.

وی گفت: این در حالی است که میزان مصرف لبنیات در هر فرد طی سال در کشورهایی همچون سوئیس ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم است.

انفرادی با بیان اینکه پوکی استخوان یک بیماری خاموش است و ممکن است تا زمانیکه شکستگی ایجاد نشود فرد متوجه این بیماری نشود، افزود: بر اثر این بیماری، خورندگی در بافت استخوانی به وجود می آید و میزان تراکم استخوان و استحکام آن ها کاهش می یابد و شکننده می شود.

به گفته وی، پوکی استخوان بیشتر در ستون فقرات و سر استخوان ران ها دیده می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه پوکی استخوان در زن ها دو برابر مردها بروز پیدا می کند، توضیح داد: این بیماری در بانوانی بیشتر بروز می یابد که وارد دوره یائسگی شده و کاهش میزان ترشح استروژن از عوامل تاثیر گذار بر این امر است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، خانم ها نسبت به آقایان دارای بافت استخوانی ظریف تری هستند و همین امر نیز سبب می شود تا میزان بروز پوکی استخوان در آن ها بیشتر شود.

مدیر گروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ۲۰ درصد از افرادی که دچار پوکی استخوان و بعد از آن به مشکل شکستگی در نواحی همچون لگن برخورد کرده اند، طی سال اول به علت زمین گیر شدن از دنیا می روند مگر اینکه تحت عمل های جراحی قرار گرفته باشند.

وی افزود: تراکم استخوان ها تا سن ۳۰ سالگی افزایش می یابد اما بعد از آن اندک اندک کم شده و استحکام خود را از دست می دهد بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان مصرف روزانه دو لیوان شیر، یا یک کاسه ماست و یا به اندازه یک قوطی کبریت پنیر ضروری است.

انفرادی ادامه داد: همچنین مصرف یک عدد قرص ویتامین D با دز ۵۰ هزار واحد طی یک ماه به منظور جذب بیشتر کلسیم از روده نیز می تواند در امر پیشگیری از پوکی استخوان مفید باشد.

به گفته وی، مصرف پروتئین، گوشت، تخم مرغ و حبوبات نیز به تقویت داربست استخوانی کمک می کند و پیاده روی به مدت ۱۵ دقیقه در هر روز می تواند استخوان ها را مقاوم تر کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: مصرف نمک علاوه بر اینکه سبب بروز فشار خون بالا می شود از سوی دیگر عاملی برای بروز پوکی استخوان نیز هست.

وی افزود: افراد می توانند با مصرف ماست و کشک های کم نمک، بر میزان کلسیم موجود بدن خود بیفزایند.

انفرادی تصریح کرد: ۸۰ درصد از خانم هایی که یائسه می شوند متاسفانه در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *