اهم اخبار

کشت مکانیزه زیره سبز در دستور کار ستاد گیاهان دارویی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

طرح مکانیزه کاشت زیره سبز با هدف ایجاد مزیت رقابتی در این محصول با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرایی می‌شود و کاشت مکانیزه زعفران و سیاه دانه در فاز بعدی برنامه این ستاد است.

به گزارش ایسنا، استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن در کشاورزی می‌تواند باعث ارتقاء کمی و کیفی محصول شود و برای هر تولیدات حوزه کشاورزی، مزیت رقابتی ایجاد کند. در این راستا ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حمایت از طرح ملی کاشت مکانیزه گیاهان دارویی، قصد دارد تا روش کاشت و برداشت در این حوزه را دگرگون کند.

بر این اساس در مرحله اول از این طرح ملی، حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت “زیره سبز” به صورت مکانیزه و به روش ریز کاشت، انجام گرفت. در حال حاضر در ۲۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور، زیره سبز کاشت می‌شود. در مرحله دوم نیز حدود ۸۰ درصد از کل سطح زیر کشت زیره سبز در کشور به صورت مکانیزه و ریز کاشت انجام خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کاشت مکانیزه گیاهان دارویی می‌تواند هزینه‌های کاشت را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. این مسئله باعث ایجاد مزیت رقابی در صادرات محصول می‌شود و تجار و صادرکنندگان می‌توانند اجناس را با قیمت رقابتی در بازارهای جهانی عرضه کنند و در مقابل رقبا حرفی برای گفتن داشته باشند. کاشت به صورت مکانیزه و ریز کاشت، همچنین کیفیت محصول را افزایش می دهد و باعث اصلاح تراکم کاشت می‌شود.

در مرحله بعدی، گیاهان دارویی مانند زعفران و سیاه‌دانه نیز به صورت مکانیزه کشت خواهند شد. عبور از روش‌های سنتی و کاشت و برداشت با استفاده از روش‌های مدرن و مکانیزه، می‌تواند باعث افزایش کمی و کیفی محصول شود و هزینه‌های تولید را به شکل محسوسی کاهش دهد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *