اهم اخبار

گسترش همکاری دانشگاه آزاد بندرعباس و انجمن ملی خرما

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

تفاهم نامه همکاری با هدف استفاده بهینه از ظرفیت های متقابل بین دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس و انجمن ملی خرمای ایران منعقد شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، با حضور مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و رئیس انجمن خرمای ایران شعبه بندرعباس، تفاهم نامه همکاری با هدف استفاده بهینه از ظرفیت های متقابل در راستای بهبود شرایط کاشت، داشت، برداشت و نگهداری نخیلات امضا شد.

دکتر احسان کامرانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در این نشست با اشاره به زیرکشت نخیلات در هرمزگان و نبود سازوکار علمی و قانونی در مسیر رشد و شکوفایی این صنعت تولیدی، گفت: کاهش ضایعات این محصول، تبدیل و عمل آوری در کنار صنایع تولیدی و بسته بندی می تواند کمک شایان توجهی به وضعیت نخیلات در جنوب کشور به خصوص در  هرمزگان کند.

وی راه اندازی مرکز تحقیقات نخیلات در جنوب کشور به خصوص در هرمزگان را یک نیاز ضروری دانست و افزود: مزرعه تحقیقاتی پیارم در واحد دانشگاه آزاد اسلامی حاجی آباد این توان را دارد تا به کمک انجمن خرمای ایران به مرکز تحقیقاتی نخیلات مبدل شود و مطالعات و تحقیقات گسترده ای در حوزه نخیلات در این شهرستان انجام دهد.

دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان خواستار گسترش تحقیقات، پژوهش و پایش در حوزه کاشت نخیلات شد و تصریح کرد: راه اندازی مزارع پرورش ماهی و دام در کنار کاشت نخیلات می تواند در کیفیت بخشی و کمیت افزایی نقش مهمی داشته باشد که باید مطالعات گسترده و دقیقی در این حوزه انجام شود.

وی نیروی انسانی کارآزموده را از مهمترین گزینه ها در توسعه پایدار دانست و گفت: نیروی انسانی مجرب و کارآزموده به عنوان اصلی ترین عامل توسعه باید مد نظر قرار گیرد، زیرا اولین گام در حوزه توسعه از نیروی انسانی متخصص آغاز می شود.

عنایت الله وکیلی پور، دبیر کمیته تولید انجمن خرمای کشور نیز در این نشست با بیان اینکه ۲۵۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی به کشت نخیلات اختصاص دارد و  حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن در سال میانگین برداشت خرما در کشور است، افزود: حدود ۳۰ درصد از این تولید فقط به ضایعات بی مصرف مبدل می شود که خود رقم بزرگ و قابل تأمل است.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، وی با تأکید بر رعایت استانداردهای لازم در کنار فراهم کردن زمینه تولید بیشتر با بهره وری بالا، حرکت به سمت کشاورزی مکانیزه و مدرن را راه حل برون رفت از وضعیت فعلی دانست.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *