اهم اخبار

راه‌اندازی خط تولید نان بدون گلوتن از نتایج ثبت یک بیماری خود ایمنی در کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

از نتایج علمی ثبت بیماری “سلیاک” با پیگیری مستمر محققان، تولید نان بدون گلوتن در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز، به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در طی سال‌های اخیر سه برنامه ثبت بیماری‌­های اتوایمیون کبدی، بیماری سلیاک (یک بیماری خود ایمنی وراثتی  است که در اثر حساسیت به پروتئینی به نام گلوتن «پروتئینی که در گندم، جو و چاودار وجود دارد» ایجاد می شود) و بیماری‌­های التهابی روده در پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شده است و تاکنون به طور متوسط اطلاعات بالغ بر هشت هزار نفر بیمار در این سه نظام ثبت شده است.

پس از راه‌اندازی برنامه ملی ثبت بیماری سلیاک و آشنایی دقیق‌تر با مشکلات بیماران، با پیگیری مسئولین این برنامه دو کارخانه خط تولید نان فاقد گلوتن راه‌اندازی شده است. در مرحله بعد مشکلات مالی بیماران جهت خرید نان­‌های فاقد گلوتن بررسی و با حمایت مجلس شورای اسلامی اعتبار جهت کمک به خرید نان تخصیص داده شد.

بنابر اعلام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت؛ برنامه سال ۱۴۰۰ ثبت بیماری­‌های این پژوهشکده، تلاش برای شناسایی و ثبت بیماران و رفع مشکلات همراه با راه‌اندازی دوره­‌های آموزشی مختلف و ارتقاء سطح کیفی برنامه‌ها و دستیابی به راه‌­های متناسب مطالعات و پژوهش‌های ملی خواهد بود.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *